هیبت
هیبتفریدون پوررضا

استاد حسینعلی اعتصامی درگذشت

 

خواندن آواز هزاره‌ای باخرزی به عنوان یکی از سبک‌های اصیل موسیقی مقامی شرق خراسان از یادگارهای این استاد موسیقی بود.

گفتنی است پیکر حسینعلی اعتصامی استاد صاحب نام و پیشکسوت موسیقی مقامی کشور عصر پنجشنبه در باخرز تشییع شد.

در این مراسم که با حضور مسوولین و هنرمندان خراسانی همچون غلامحسین غفاری، جبار رحمتی، غلامرسول صوفی، بسمل باخرزی و خلیل شیری، برگزار شد پیکر این هنرمند آواهای محلی از مقابل فرمانداری باخرز تشییع و در مزار این شهر در کنار مزار پدرش امیر اعتصام به خاک سپرده شد.

در این مراسم پیام تسلیت جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی قرائت شد.

در بخشی از این پیام آمده است: هنوز چند روزی از خداحافظی استاد سلمان بردری با جامعه هنر و موسیقی در شمال خراسان نگذشته که مردم شریف باخرز استاد موسیقی مرحوم اعتصامی را از دست دادند.

این پیام می‌افزاید: مرحوم حسینعلی اعتصامی ۶۶ بهار زندگیش پر از مهر و معرفت بود، اهالی هنر و مردمان هنردوست این دیار از او به نیکی یاد نموده و برایش رحمت و مغفرت آرزو می‌کنند، اینجانب با تالم خاطر همراه با جامعه موسیقی مقامی خراسان به سوگ این هنرمند نشسته و از خداوند متعال برای روح این سفر کرده رحمت واسعه الهی آرزومندم.

استاد حسینعلی اعتصامی نوازندگی دوتار را نزد غلامحسین سمندری و خوانندگی موسیقی مقامی را از سن ۲۵ سالگی در محضر مرحوم محمد ابراهیم شریف زاده فرا گرفت.

این هنرمند موسیقی مقامی خطه شرق خراسان رضوی و خواننده آواز هزاره‌ای در بیش از ۵۰ جشنواره کشوری و بین‌المللی حضور داشت.

مرحوم حسینعلی اعتصامی متولد یکم دی ماه ۱۳۳۲ در سن ۶۶ سالگی به علت بیماری سرطان حنجره روز گذشته در بیمارستان سجادیه تربت‌جام دار فانی را وداع گفت و از وی ۶ فرزند پسر و دختر به یادگار مانده است.