هیبت
هیبتفریدون پوررضا

افتتاح یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی با تقدیر از نوازنده 92 ساله / از بازگشایی مرکز نقاره‌خوانی کرمان تا اجراهای اولین روز جشنواره

آیین آغازین جشنواره نواحی دوره یازدهم با حضور محمدرضا علیزاده مدیرکل ارشاد استان کرمان، احمد صدری دبیر علمی جشنواره و فواد توحیدی دبیر پژوهشی جشنواره برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدرضا علیزاده گفت: کرمان برای  سومین سال متوالی میزبان برگزاری این جشنواره است و جای بس خوشحالی دارد که این فستیوال با کمک شهردار، فرماندار و ارشاد این شهر تبدیل به یک واقعه مهم و به یاد ماندنی شده است، زحمات زیادی از طرف عوامل این جشنواره برای برگزاری آن صورت گرفته که از همه آنها علی‌الخصوص پژوهشگران موسیقی تشکر می‌کنم.

وی افزود: شهر کرمان قابلیت‌های فراوانی در زمینه توسعه بسط و گسترش هنر دارد و سرمایه‌های موسیقایی زیادی نیز در خود دارد که باید از آنها به بهترین شکل استفاده کرد، بی‌شک حمایت‌های بی‌شائبه مسئولین در این فستیوال را نباید نادیده گرفت، امید است که در سال‌های آتی نیز شاهد برگزاری چنین مراسم‌هایی باشیم.

او ادامه داد: در یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور در کرمان، عموم مردم می‌توانند با این موسیقی دل‌نشین آشنا شوند. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای عموم مردم فضای باز پارک مادر را در نظر گرفته است، البته بازدید از دیگر مکان‌های اجرا هم برای عموم آزاد است.

علیزاده اضافه کرد: حفظ و احیای موسیقی اقوام کشور و استان کرمان که در این جشنواره جان تازه‌ای گرفته یکی از اهداف ماست و ما نیز به دنبال ایجاد فضاهای بانشاط و سرگرم کننده هستیم.

در ادامه برنامه فواد توحیدی به روی سن دعوت شد. او نیز ضمن خوش آمد گویی گفت: ۳۹ نفر در بخش اجراهای جنبی در قالب هفت گروه، ۴۶ نفر شرکت‌کننده در بخش اصلی، ۱۵ نفر پیشکسوت و ۱۲ نفر سازنده ساز، ۹ نفر از برگزیدگان جشنواره جوان موسیقی نواحی و از استان کرمان ۶ گروه در بخش اصلی جشنواره شرکت می‌کنند.

وی افزود: نقاره نوازی آیینی است پسندیده و به یادماندنی و نمادی است مورد احترام که معرف اعتبار، عظمت و شکوه حرم امام رضا (ع) و یادگار آیینی قدیمی است که قرن‌ها قبل از رواج در اماکن متبرکه رضوی، در ایران و دیگر کشورها متداول بوده است. بنابراین تحقیق و بررسی در مورد تاریخچه این آیین کهن، مستلزم شناخت و مطالعه پیشینه و قدمت نقاره نوازی و نقاره خانه در ایران و جهان است.

او ادامه داد: نوبت‌نوازی ریشه در آیین میتراییسم دارد. در گذشته برای طلوع، غروب خورشید، ایجاد هیجان در رزم و پس از ورود اسلام به ایران برای اعلان وقت نماز و اعلان اخبار استفاده می‌شده است. این ساز در این شهر ریشه کهن دارد و یکی از برترین نوازنده‌ها نیز اهل این شهر است که امروز از او تقدیر به عمل می‌آید.

سپس گروه موسیقی امیرآباد از سرجان روی سن آمده و قطعاتی را برای حضار اجرا کردند.

در ادامه برنامه، علی کریم شجاعی نوازنده 92 ساله نقاره به صحنه دعوت شده و توسط احمد صدری و فواد توحیدی تقدیر شد.

شجاعی که با همراهی پسران و نوه‌هایش اجرای این آیین شکوهمند و ریشه‌دار را به عهده دارند، باعث شده شهداد در نقاره‌نوازی کشور به یک نقطه ممتاز و شاخص تبدیل شود. این آیین در ماه رمضان و در زمان سحر و افطار با ریتم‌های خاص اجرا می‌شود و در ایام عزاداری امام حسین (ع) نیز با ریتم‌های خاص دیگری اجرا می‌شود.

کریم شجاعی ضمن تشکر، خاطرات خود در آغاز نوازندگی را برای حضار تعریف کرد.

سپس مراسم رونمایی از مرکز نقاره‌خوانی کرمان در گنجعلی‌خان که از زمان مشروطه بسته شده بود با حضور مسئولان آغاز و این مرکز مجددا بازگشایی شد.

اجرای عمومی جشنواره نیز از ساعت 20 در پارک مادر آغاز شد، در این بخش از اجراها گروه اخوان از سنندج، گروه جهانگیر عیسی‌پور از سیرجان، گروه بامری از ایرانشهر، گروه سوای از لرستان، گروه ژنده‌پیل از تربت‌جام، گروه مازرون از مازندران، گروه فولادی از منوجان و گروه شالو از بوشهر به صحنه رفتند.

همچنین در زرند و رفسنجان و بردسیر نیز اجراهایی برگزار شد.

یازدهمین جشنواره ملی موسیقی اقوام از ١١ تا ١۴ اردیبهشت‌ماه در استان کرمان در حال برگزاری است.