هیبت
هیبتفریدون پوررضا

امسال شاهد ارتقای کیفی جشنواره موسیقی نواحی ایران خواهیم بود

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان که برای چهارمین بار در این استان میزبان جشنواره موسیقی نواحی ایران شده است، درباره میزبانی از دوازدهمین دوره این جشنواره توضیحاتی ارائه داد.

محمدرضا علیزاده  گفت: تاکنون برنامه‌ریزی خیلی خوبی برای این رویداد انجام شده است و یکی از تفاوت‌های این جشنواره با دوره‌های گذشته آن، تشکیل ستاد و شورای سیاست‌گذاری جشنواره با حضور دکتر فدایی (استاندار کرمان) و دکتر حسینی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و همچنین تعدادی از هنرمندان و مدیران مرتبط بود. این جلسات بسیار به ما کمک کرد تا جشنواره امسال از حیث کیفیت یک جشنواره متفاوت نسبت به دوره‌های گذشته باشد.

او ادامه داد: تاکنون شورای سیاست‌گذاری بیش از 3 جلسه با حضور مسئولان مربوطه برگزار کرده‌اند و جلسات هماهنگی را نیز به ریاست جناب آقای محمد الهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی) برگزار کردیم. بنابراین فضای مناسبی در این راستا حاکم است و هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های خوبی هم انجام شده است. خوشبختانه زوایای مختلف جشنواره با وجود دو ماه باقی مانده به شروع این جشنواره کاملا مشخص است.

علیزاده همچنین توضیح داد: امسال جشنواره موسیقی نواحی در آستانه «هفته وحدت» و از تاریخ 16 تا 19 آبان‌ماه در کرمان برگزار خواهد شد و زمان بسیار خوبی برای این رویداد انتخاب شده است. به همین دلیل متناسب با این ایام برنامه‌ریزی‌هایی را در استان کرمان انجام دادیم و با توجه به اینکه این جشنواره در فصل پاییز برگزار می‌شود، برنامه‌ریزی کردیم که اجراهایی را در سالن‌های روباز و عمومی و احتمالا در مناطق تاریخی کرمان از جمله بازار و حمام گنجعلیخان داشته باشیم. بخش پژوهشی نیز برنامه‌های خودشان را خواهند داشت و کماکان در حال برنامه‌ریزی برای اجراهای شهرستان‌ها نیز هستیم که احتمالا در 10 شهرستان استان کرمان اجراهایی توسط گروه‌های منتخب خواهیم داشت.

مدیرکل اداره ارشاد کرمان افزود: جشنواره به نحوی برنامه‌ریزی شده است که در روز نخست جشنواره بعد از ورود مهمانان مراسم افتتاحیه را خواهیم داشت که نمادین و به صورت شادپیمایی خواهد بود و منجر به اولین شب اجراهای دوازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی خواهد شد. برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم تا روز دوم جشنواره نیز گروه‌ها را به منطقه گردشگری «ماهان» اعزام کنیم. خوشبختانه در استان جلسات خوبی برگزار شده و امسال یکی از تفاوت‌های دیگری که در سطح استان خواهیم داشت این است که در هفته جاری ستاد اجرایی جشنواره به ریاست جناب آقای دکتر فدایی (استاندار کرمان) تشکیل جلسه خواهد داد و مدیران و معاونان مدیران دستگاه‌های اجرایی در ستاد اجرایی جشنواره حضور خواهند داشت و این موضوع برای نخستین بار است که در جشنواره موسیقی نواحی اتفاق خواهد افتاد. ارزیابی ما این است که جشنواره امسال نسبت به سال‌های گذشته از لحاظ کیفی شرایط بهتری را خواهد داشت.

محمدرضا علیزاده در پایان درباره علت برگزار نشدن جشنواره موسیقی نواحی در اردیبهشت ماه نیز بیان کرد: قرار بر این بود که جشنواره موسیقی نواحی کرمان اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شود اما به دلیل مصادف شدن با ماه مبارک رمضان و ادامه آن در خردادماه، امکان برنامه‌ریزی برای برگزاری این جشنواره در اردیبهشت‌ماه وجود نداشت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این جشنواره را پس از ایام سوگواری محرم و صفر و در آستانه هفته وحدت برگزار کنیم.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از تاریخ ۱۶تا ۱۹ آبان ماه در شهر کرمان و در گستره ملی به صورت غیررقابتی برگزار خواهد ‌شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا