هیبت
هیبتفریدون پوررضا

جشنواره موسیقی نواحی از جشنواره‌های خوب و جا افتاده کشور است

یک پژوهشگر موسیقی ترکمن اظهار کرد: جشنواره موسیقی نواحی ایران که چند سالی است در کرمان برگزار می شود، دیگر یکی از جشنواره‌های خوب و جا افتاده کشور است و من فکر می‌کنم با داشتن یک رویکرد حرفه ای همین یک هفته می تواند برای خیلی از هنرمندان فعال در این حوزه راهگشا باشد.

موسی جرجانی در گفتگو با ستاد خبری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران درباره میزان حمایت‌های موجود از هنرمندان موسیقی نواحی بیان کرد: خیلی وقت ها قشر هنرمندان مظلوم واقع شده‌اند و چندان حمایت چشمگیری از آن‌ها نمی‌شود و بعضا جشنواره هایی برگزار می شود و بعد از پایان جشنواره به نفرات برگزیده و همچنین هیأت داوران هدایایی داده می‌شود اما باید بگویم این هدایا کافی نیست.

او ادامه داد: من انتظار دارم که هنرمندان پیشکسوت مورد تجلیل و تکریم بیشتری قرار گیرند، حقوق طرح تکریم هنرمندان برای آنها قطعی شود و مبلغی ثابت به عنوان مستمری به این هنرمندان داده شود. اصلا چه اشکالی دارد تمام هنرمندان و نوازندگانی که در جشنواره موسیقی نواحی کرمان حضور دارند، بیمه شوند؟ ضمن اینکه در این جشنواره همان طور که از جوانان استفاده می‌کنند، از پیشکسوتان و پژوهشگران نیز استفاده کنند و از آن‌ها تجلیل کنند.

وی معتقد است: ما پژوهشگران در تمام جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود، گمنام می‌مانیم. در حالی که کار اساسی و ماندگار تاریخ را بنده و امثال بنده انجام می‌دهند و تألیف دانشنامه موسیقی، تألیف حداقل ده جلد کتاب در ارتباط با موسیقی ترکمن و… داشته‌ام اما همه جا هنرمندان دیده می‌شوند و به ما توجهی نمی‌شود. هیچ مسئولی هیچ وقت به فکر ما نبوده و با اینکه چندین جلد کتاب تألیف کرده‌ام اما هنوز عضو طرح تکریم هنرمندان قرار نگرفتم.

این پژوهشگر در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: باید طیف گسترده تری از مردم در جریان جشنواره موسیقی نواحی که در کرمان برگزار می شود، قرار بگیرند و تبلیغات برای این هنرمندان گسترده تر شود تا این هنرمندان به بهترین نحو به مخاطبشان معرفی شوند.

موسی جرجانی در پایان سخنانش درباره جایگاه موسیقی اقوام بین جوانان مطرح کرد: متاسفانه یک عدم توجه به موسیقی اقوام دربین جوانان وجود دارد که به زعم بنده تحت تأثیر تهاجم فرهنگی و تبلیغات غرب است. این روزها در کشور ترکمنستان تمام قطعات سنتی که در گذشته پیشکسوتان اجرا می‌کردند را حالا به صورت جاز اجرا می‌کنند و این یک اتفاق فرهنگی خوب برای آنهاست. اگر این اتفاق در ایران نیفتد، رفته رفته موسیقی اقوام از صحنه زندگی حذف می‌شود و به همین دلیل روز به روز نوازندگان سازهای دوتار و کمانچه کمتر می‌شوند.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری احمد صدری از تاریخ ۱۶تا ۱۹ آبان ماه در شهر کرمان و در گستره ملی به صورت غیررقابتی برگزار خواهد ‌شد.