هیبت
هیبتفریدون پوررضا

«شروه»، موسیقی باستانی بوشهر است

«حیدر احمدی»، خواننده بوشهری درباره اجرای خود در روز دوم سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: من خوشحال شدم در جشنواره امسال از «شروه» نیز استفاده کردند. این موسیقی، موسیقی باستانی بوشهر است که در کشور دارد نادیده گرفته می‌شود. امسال آقای صدری عزیز و آقای ثابت‌نیا همت کردند و شروه را نیز در این جشنواره گنجاندند.

 

وی در رابطه با رپرتواری که اجرا کرد، اظهار داشت: من به اتفاق دوست عزیزم، استاد عبدالحمید تنگستانی نوازنده‌ نی یک سری دوبیتی‌های عاشقانه که در خور شأن و شخصیت مردم بوشهر و جنوب کشور بود را اجرا کردم.

 

این خواننده بوشهری درباره موسیقی «شروه» عنوان کرد: شروه به خاطر ماهیت غمگینی که دارد، اغلب فکر می‌کنند مصیبت و مرثیه است، در صورتی که یک مقوله جداگانه از مصیبت و مرثیه است. شروه در لغات نیز معنی صدای آهسته می‌دهد. صدایی که عاشق در قبال معشوقه‌اش می‌گوید.

 

احمدی ادامه داد: شما اگر نگاهی به دوبیتی‌های فایز و مفتون بیندازید، متوجه می‌شوید که بوی عرفان و عشق می‌دهند. مثلاً دوبیتی‌هایی وجود دارد که آدم را به یک جایی از جنون و عشق و عاشقی می‌برد که محو این دوبیتی‌ها می‌شود. مثلاً یک دوبیتی وجود دارد که می‌گوید: “بگو با دلبر ترسایی امشب، چه می‌شد گر که بی ترس آیی امشب/ لبان خشک فایز را ز رحمت، بر آن لعل لبت ترسایی امشب”.

 

وی در پایان در واکنش به صحبت افرادی که معتقد بودند جشنواره موسیقی نواحی امسال نباید برگزار می‌شد، خاطرنشان کرد: کرونا الان یک سال است که فضای دنیا را گرفته است. اینکه هنرمند نادیده گرفته شود و چنین برنامه‌هایی برگزار نشود، واقعاً کار درستی نیست. هنرمندان ما بی انگیزه شده‌اند و  اگر این جشنواره را هم بخواهیم از آن‌ها بگیرم اوضاع سخت می‌شود. امسال جشنواره به صورت آنلاین برگزار می‌شود و ما هیچ‌گونه مشکلی نداریم.