هیبت
هیبتفریدون پوررضا

نشست خبری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران برگزار شد

به گزارش ستاد خبری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، این نشست خبری که با حضور محمد اله یاری فومنی (مدیرکل دفترموسیقی)، محمدرضا علیزاده (مدیرکل ارشاد کرمان)، علی ثابت نیا (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران؛، احمد صدری (دبیر جشنواره نواحی)، مریم قره سو (عضو شورای سیاستگذاری جشنواره)، سورج یاسایی (مدیر انجمن موسیقی کرمان) و مسعود اله یاری (مدیر روابط عمومی جشنواره) برگزار شد.
در ابتدای این نشست، محمد اله یاری فومنی (مدیرکل دفتر موسیقی)ضمن ارائه توضیحاتی از روند برگزاری جشنواره گفت: جشنواره موسیقی نواحی ایران را می توان جزو سه گانه ها در بخش جشنواره های موسیقی دانست چرا که این جشنواره با فرهنگ و تمدن ایران پیوند خورده و نیاز است که نگاهی ویژه به آن داشته باشیم.

وی افزود: از ابتدای کار تا به امروز جلسات جشنواره به طور منظم برگزار شده و استاندار کرمان در تمامی جلسات شورای سیاستگذاری حضور مستمر داشته و پیگیر مسائل بودند و این جای بسی خوشحالی است. نگاه ما یک اتفاق و یک جرقه به جشنواره نیست و می خواهیم نگاهی مستمر و همیشگی به این جشنواره داشته باشیم تا در سال های آینده افق های جدیدی پیش روی جشنواره داشته باشیم.

اله یاری تاکید کرد: دستمزد گروه ها امسال افزایش پنجاه درصدی خواهد داشت، گرچه ردیفی که متعلق به بودجه جشنواره است هنوز تامین اعتبار نشده اما از سایر ردیف ها هزینه ها را تامین خواهیم کرد.
او ادامه داد: علاوه بر این طی جلسه ای که صبح امروز درباره جشنواره ها با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، دیدگاه این بود که این رویدادها به استان های مختلف منتقل شده و تنها به تهران مختص نشود. این که دوره آتی جشنواره موسیقی نواحی در کجا برگزار می شود باید منتظر برگزاری جشنواره امسال باشیم و بعد به جمع بندی و نتیجه گیری برسیم.

در ادامه این نشست احمد صدری (دبیر جشنواره موسیقی نواحی) در سخنانی مطرح کرد: این جشنواره از روز 16 آبان ماه تا 19 آبان ماه در شهر کرمان برگزار خواهد شد؛ پیش از این قرار بود تا این جشنواره در یکی از دیگر استان ها برگزار شود. حتی صحبت های نهایی با استان مذکور صورت گرفته بود که در نهایت با پیگیری های استاندار کرمان ما مجاب شدیم تا مجددا این فستیوال در کرمان برگزار شود.

وی افزود: سال گذشته مشکلاتی در بخش میراث فرهنگی وجود داشت که امسال خوشبختانه این مسائل با حمایت ویژه استانداری مرتفع شده و شرکت های زیادی وارد مذاکره برای ارائه بسته گردشگری با ما شدند. امیدواریم همین شرکت ها در سال های آینده اسپانسر جشنواره شوند.

او ادامه داد: قطعا اگر بخش خصوصی هم وارد این جشنواره شود شاهد رشد چشمگیر آن خواهیم بود. ما همچنین در این دوره از جشنواره از رهنمودهای محمدرضا درویشی، علی اکبر شکارچی و مریم قره‌سو به عنوان اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره استفاده کردیم.
صدری همچنین گفت: محوریت جشنواره امسال به منظومه خوانی با محوریت تغزل اختصاص دارد، برای اینکه تذکری باشد برای این محتوای موسیقایی که رپرتوار مهمی در حوزه موسیقی اقوام محسوب می شود. همچنین مطابق سال گذشته نفرات اول جشنواره موسیقی جوان در گروه سنی ج در جشنواره موسیقی نواحی حضور دارند. ما مجبور بودیم فقط گروه سنی ج را انتخاب کنیم تا به تنهایی امکان حضور در جشنواره را داشته باشند.

او تاکید کرد: لازم به ذکر است که بخش اجراهای فضای باز جشنواره موسیقی نواحی در مجموعه گنجعلی خان برگزار خواهد شد. علاوه بر این حضور بانوان در این دوره از جشنواره چشمگیر بوده و آنها چه به صورت مستقل و چه در کنار آقایان روی صحنه خواهند رفت.

دبیر جشنواره همچنین گفت: در این دوره از حضور 38 دانشجوی رشته اتنوموزیکولوژی با راهنمایی خانم مریم قره سو بهره مند خواهیم بود. همچنین نمایشگاهی از سازهای موسیقی نواحی در باغ موزه هرندی، نمایشگاه عکس نوازندگان و بازی های آیینی، نمایشگاه کتب، آثار صوتی و تصویری و…در حاشیه این فستیوال برگزار خواهد شد.

او در پایان هم گفت: امسال بنا داریم که در مراسم افتتاحیه کتاب جشنواره را هم رونمایی کنیم که شامل مقالات بخش پژوهشی جشنواره است.جلسات و نشست های پژوهشی هم در روزهای جشنواره در نوبت صبح برگزار خواهد شد.

مریم قره سو (عضو شورای سیاستگذاری جشنواره) نیز در سخنانی گفت: فرهنگ موسیقی اقوام ایران شفاهی است و تا وقتی که صفتِ شفاهی بودن در کنارش قرار گیرد از تغییر مصون نیست. پژوهش یکی از راه های حفظ این سنت های موسیقی است. به زعم بنده بنیاد و نهاد دیگری جز جشنواره ها و نهادهای آکادمیک نمی تواند این مسیر را هدایت کند.

او ادامه داد: عرصه ای مناسب مانند جشنواره فضایی ایجاد می کند که دانشجویان می توانند کارهای پژوهشی انجام دهند. این اقدام آرشیو بسیار ارزشمند، پژوهشی و مستند از جشنواره موسیقی نواحی به ما خواهد داد. در این کار، رویکرد اول ما قوم نگارانه است. در حقیقت دانشجویان هر آنچه می بینند را ثبت می کنند تا بیوگرافی کاملی از شرکت کنندگان در دست داشته باشیم. رویکرد دوم ما فنی است؛ برای این بخش گروهی از دانشجویان انتخاب شده اند تا ببینیم چطور می شود موسیقی اقوام ایرانی را ثبت کرد. رویکرد سوم ما هم بحث انسان شناسی است. در نهایت این نوشته های بچه ها در بولتن جشنواره چاپ می شود و تمام مقالات به نام پژوهشگران منتشر خواهد شد.
شهر کرمان جزو دومین استان های عشایری کشور است
در بخش دیگری از این نشست خبری، محمدرضا علیزاده (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان) گفت: شهر کرمان جزو دومین استان های عشایری کشور است و به همین دلیل دارای تنوع اقلیمی زیادی است. همین تفاوت ها ویژگی های فرهنگی زیادی را برای کرمان ایجاد کرده است.

او ادامه داد: تفاوت جشنواره امسال با سال های گذشته در این است که در آن زمان برگزاری این جشنواره تنها بر عهده اداره کل بود اما امسال این جشنواره با همراهی کل استان کرمان برگزار می شود. یکی از مهم ترین بخش های جشنواره امسال مربوط به بخش سیاستگذاری آن بود که در کرمان با حضور استاندار جلسات برگزار می شد. این جشنواره در طول برگزاری خود از روز پنجشنبه شاهد 30 اجرای صحنه ای، تور گردشگری، پویش ثبت تصاویر و.. خواهد بود. امسال همچنین میزبان هنرمندانی از ترکیه، افغانستان و هلند خواهیم بود. مراسم اختتامیه هم در دانشگاه خواجه نصیر برگزار می شود.

کیوان فرزین یکی از اعضای ستاد برگزاری جشنواره موسیقی نواحی هم در این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند انتخاب هنرمندان بخش بین الملل توضیح داد: ما از مدت‌ها قبل با آقای صدری درباره بخش بین الملل جشنواره مذاکراتی را انجام دادیم اما چون دیدم اجرای این بخش نیازمند اعتبارات و برنامه ریزی بسیار دقیق و بیشتری است بنابراین امسال حضور گروه‌های خارجی را به یک یا دو گروه خارجی محدود کردیم که بتوانیم آورده ‌ای داشته باشیم. در همین راستا با دعوت از برنامه گذاران خارجی بنا داریم که موضوع معرفی موسیقی نواحی به جهان شکل جدی تری به خود بگیرد. این نکته را هم بگویم که ستاد جشنواره هزینه‌ای را برای حضور هنرمندان و گروه‌های شرکت کننده در بخش خارجی متقبل نشده و آنها با هزینه‌های خودشان در این دوره حضور دارند.

سورج یاسایی (مدیر انجمن موسیقی استان کرمان)هم در این نشست گزارشی از فعالیت‌های ستاد اجرایی جشنواره در استان کرمان ارائه داد.

انتهای پیام