هیبت
هیبتفریدون پوررضا

همه چیز درباره یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران

سومین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران از سه‌شنبه 11 اردیبهشت به مدت چهار روز در کرمان برگزار می‌شود.

این جشنواره که در جهت حفظ و پیوند آداب و مناسک و رفتارهای آئینی و ادبیات عامیانه مناطق مختلف کشور و ترویج موسیقی اصیل و ریشه‌دار محلی در جای‌جای استان شکل‌ گرفته است. در ادامه به جزییات این برنامه می‌پردازیم.

روز نخست

سه‌شنبه 11 اردیبهشت

در نخستین روز جشنواره میدان گنجعلی خان در ساعت 18 میزبان مراسم افتتاحیه است.

اجراهای عمومی

در همین روز از ساعت 20 تا 22 اجراهای عمومی در پارک مادر روی صحنه می‌روند. در این بخش از اجراها گروه اخوان از سنندج، گروه جهانگیر عیسی پور از سیرجان، گروه بامری از ایرانشهر، گروه سوای از لرستان، گروه ژنده‌پیل از تربت‌جام، گروه مازرون از مازندران، گروه فولادی از منوجان و گروه شالو از بوشهر به اجرا می‌پردازند. سه‌شنبه شهرستان‌ها نیز ساکت نخواهند بود و در زرند و رفسنجان و بردسیر نیز اجراهایی برگزار می‌گردد. پارک مادر از ساعت 16 تا 21 برنامه‌های کارگاه آموزشی پژوهشی ساز سازی، نمایشگاه ساز و کتاب را خواهد داشت.

روز نخست / زرند

تایباد با سلمان سلیمانی، ایلام با گروه سیمره، تربت‌جام با گروه هزاردستان، ترکمن‌صحرا با گروه مختوم قلی و گروه کم، بافت با گروه محمدرضا عیسی پور و اردبیل با گروه دالغین در شهرستان زرند اجرا دارند.

روز نخست / رفسنجان

 رفسنجان نیز میزبان گروه شروند از سیستان، گروه ئاما از کرمانشاه، گروه چراغ گیلانی از جیرفت، گروه آسو و محراب قیطاسی از بوکان، گروه دوستان از شیروان و گروه میسان از خوزستان خواهد بود.

روز نخست/ بردسیر

شهرستان بردسیر نیز در روز اولان جشنواره مهمانی از کرمانشاه، شیروان، گنبدکاووس، جیرفت و میر جاوه خواهد داشت که به ترتیب گروه‌های آوای گوران و کریکه، بخشی، صبوحی، پردلی و ندای تفتان از آن‌ها حاضر خواهند شد. پارک مادر از ساعت 16 تا 21 برنامه‌های کارگاه آموزشی پژوهشی ساز سازی، نمایشگاه ساز و کتاب را خواهد داشت.

روز دوم

چهارشنبه 12 اردیبهشت

سالن سینما هتل پارس از ساعت 10 تا 12 به بخش پژوهشی این جشنواره می‌پردازد. در این نشست پژوهشی منصوره ثابت زاده و جهانگیر نصری اشرفی سیر تحول و تطور ساختمان‌سازهای زهی زخمه‌ای در موسیقی اقوام ایران را بیان می‌کنند و آرش قراگزلو گونه شانسی – شیوه شناسی کارکردها و کاربردهای موسیقی شمال خراسان در بیان مفاهیم فرهنگی اجتماعی را مطرح می‌کند. در این روز پارک مادر هم چنان به برنامه‌های کارگاه آموزشی پژوهشی ساز سازی، نمایشگاه ساز و کتاب می‌پردازد.

اجراهای ویژه

از ساعت 16 تا 18 سالن اتاق بازرگانی میزبان اجراهای ویژه خواهد بود. در این بخش از قلعه گنج گروه شهرام میرزایی، از کرمانشاه سید تیمور مهرابی، از یاسوج حسین‌خان احمدی، از ایلام گروه سیمره، از تربت‌جام گروه ژنده‌پیل، از سیرجان اسماعیل یکتاپرست، از میر جاوه گروه ندای تفتان، از شیروان مهدی فروزان مهر، از آمل پویا محسنی، از ایرانشهر گروه بامری، از ایلام علی دوست فلاحتی، از کرمانشاه گروه ئاما و از تربت‌جام سرو خراسان شرکت می‌کنند.

اجراهای عمومی

پارک مادر از ساعت 20 تا 22 به اجراهای عمومی دومین روز جشنواره موسیقی نواحی می‌پردازد. در این روز نیز گروه‌های مختلفی اثر خود را ارائه می‌کنند. سنندج با سید بهاءالدین حسینی، سیرجان با گروه اسماعیل یکتاپرست، کرمانشاه با گروه آوای گوران و ئاما، شیروان با حسین ولی نژاد، گنبدکاووس با گروه صبوحی، تایباد با گروه صبا، زاهدان با گروه شروندی، منوجان با گروه توکلی و اردبیل با داغلین در این بخش حاضر می‌شوند.

روز دوم / شهرستان انار

در روز دوم این شهرستان میزبان بندر ترکمن، خوزستان، تربت‌جام، بافت و لرستان است و گروه‌های کم، میسان، محمدحسین پور، نظر چور و سورنای به ترتیب از آن‌ها، روی صحنه می‌روند.

روز دوم / شهرستان سیرجان

از سنندج گروه اخوان، از سیرجان گروه جهانگیر عیسی پور، از کرمانشاه گروه کریکه، از خراسان رضوی صابری و کریم زاده و از مازندران گروه مازرون می‌آید تا در سومین جشنواره موسیقی نواحی شرکت کنند.

روز دوم / شهرستان جیرفت

جیرفت در روز دوم میزبان می‌شود تا اجراهایی را از بوکان با گروه آسو، از جیرفت با گروه پردلی، از شیروان با گروه بخشی، از تایباد با سلمان سلیمانی، از کامیاران با قیطاسی و از بوشهر با گروه شالو شاهد باشد.

روز سوم

پنجشنبه 13 اردیبهشت

سالن سینما هتل پارس در این روز نیز بخش پژوهشی برنامه را دربرمی گیرد و هومان اسعدی در یک نشست تخصصی پژوهشی روش تحقیق در موسیقی اقوام را مطرح می‌کند. پارک مادر مانند دو روز گذشته به برنامه‌های فرهنگی خود می‌پردازد.

اجراهای ویژه

از گیلان صفرعلی رمضانی، از تایباد سلمان سلیمانی، از جیرفت هوشنگ کردستانی، از زاهدان گروه شروندی، از تربت‌جام گروه هزاردستان، از بوکان گروه آسو، از کامیاران قیطاسی، از خوزستان حمید هواشم، از سنندج سید بهاءالدین حسینی، از علی‌آباد کتول احمد نظری، از جیرفت گروه یونسی، از قوچان امید صابری و از بوشهر گروه شالو می‌آیند تا در سومین سال برگزاری این جشنواره شرکت کنند. این گروه‌ها در بخش اجراهای ویژه از ساعت 16 الی 18 به میزبانی اتاق بازرگانی روی صحنه حاضر می‌شوند.

اجراهای عمومی

پارک مادر اجراهای عمومی خود را ادامه می‌دهد و در این روز به میزبانی تربت‌جام، خوزستان، لرستان، شیروان، ایلام، جیرفت و بوشهر می‌رود. گروه‌های سرو خراسان، میسان، سورنای حسین ولی نژاد، هزاردستان، سیمره، علی یونسی، شالو نماینده موسیقی آن‌ها خواهند بود.

روز سوم / شهرستان بافت

کرمانشاه گروه آوای گوران، جیرفت گروه چراغ گیلانی، ترکمن‌صحرا گروه مختوم قلی، میر جاوه گروه ندای تفتان، شیروان گروه دوستان و اردبیل گروه دالغین را به این جشنواره می‌فرستد تا در شهرستان بافت به اجرا بپردازند.

روز سوم / شهرستان بم و نرماشیر

در روز سوم شهرستان بم و نرماشیر در دو نوبت اجرای صبح و عصر شاهد اجراها خواهد بود. در این روز کردستان با گروه اخوان، بم با گروه طهماسب برجی، تایباد با گروه صبا، ایرانشهر با گروه بامری و مازندران با گروه مازرون حاضر می‌شود.

روز سوم / شهرستان فهرج و ریگان

شهرستان فهرج و ریگان نیز در دو نوبت میزبان اجراها می‌شوند و اجراهای صبح و عصر روز سوم را به خودشان اختصاص می‌دهند. شیروان، کرمانشاه، منوجان، خراسان شمالی و قلعه گنج نمایندگان موسیقی نواحی خود را به فهرج و ریگان می‌فرستند. گروه بخشی، گروه ئاما، گروه اسماعیل فولادی، مهدی فروزان مهر و گروه آوای نخل به ترتیب این گروه‌ها هستند.

روز پایانی

جمعه 14 اردیبهشت

روز آخر سومین جشنواره موسیقی نواحی نیز با بخشی پژوهشی آغاز می‌شود. در این بخش موضوع بررسی مراحل ساخت ساز رباب ایرانی (الگوی خورشید) در نشست تخصصی پژوهشی توسط استاد سعید اشتری (نوازنده رباب) مطرح می‌گردد.

اجراهای ویژه

در روز پایانی از تایباد گروه صبا، از شیروان گروه دوستان، از گنبدکاووس گروه صبوحی، از کرمانشاه گروه کریکه، از شیراز جهانبخش رستمی، از سیرجان رضا نارویی، از بد کاووس گروه صبوحی، از سراوان ملاقاسم حسینی نژاد، از فارس ممسنی ابراهیم شریفی، از بندر ترکمن گروه کم، از منوجان گروه جوشن پور، از خراسان رضوی مصطفی کریم زاده، از گن ترکمن‌صحرا گروه مختوم قلی و از تربت‌جام محمدحسین در پور در آخرین روز اجراهای ویژه آثار خود را ارائه می‌کنند.

در همین روز مراسم اختتامیه ساعت 20:30 در سالن خواجه نصیر که در میدان خواجوی کرمانی، ابتدای خیابان سرباز، نبش خیابان سلمان فارسی واقع‌شده است، برگزار می‌شود.