هیبت
هیبتفریدون پوررضا

پیام تسلیت مدیران ارشاد به مناسبت درگذشت هنرمند برجسته موسیقی نواحی؛

سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد اله یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیام های جداگانه درگذشت استاد آی محمد یوسفی هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی منطقه ترکمن را تسلیت گفتند.

در پیام سید محمد مجتبی حسینی آمده است:

«استاد آی محمد یوسفی چند دهه افسانه ها و آیین های قومی را با نوایی که از دل برمی آمد و صدای ابریشمین دوتارخواند و نواخت و روایت کرد.   از دسته کم‌شمار  پیران چنگی بود که ساز را به رشته ابریشمین آراسته می کرد و باور داشت صدا از دوتار ابریشم برخیزد نه سیم های فلزی، هنرمندی که در ساز و آوازش معرفت جلوه دارد چنانکه در زندگی اهل معرفت بود.

استاد آی محمد از اصیل ترین نوازندگان بخشی سبک درگز، مکتب درگز در دوتارنوازی خراسان را زنده نگه داشت و سینه اش سرشار از شعر و موسیقی این مکتب بود.  به سنت کهن پای‌بند بود و تا آخرین دمی که توان داشت، خواند و نواخت.

استاد آی محمد یوسفی حافظ عاشق و وفادار بخشی از فرهنگ، آیین و موسیقی سرزمین خراسان بود.

درگذشت استاد آی محمد را به خانواده عزیزش و هنرمندان و دوستداران موسیقی تسلیت می گویم و بهترین درجات را در عالم باقی از درگاه خداوند برای این هنرمند بزرگوار خواستارم.  روحش شاد و یادش گرامی»

محمد اله یاری فومنی هم درپیام تسلیت خود آورده است:

« استاد آی محمد یوسفی، از بهترین راویان هنر منظومه خوانی ، شاهدخوانی و مقام نوازی با دوتار ابریشمی در خطه خراسان بودند. قدیمی ترین و اصیل ترین نوازنده بخشی که مکتب درگز را زنده نگه داشتند و مرجع موسیقی درگز بودند. فقدان ایشان در آستانه دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به شدت باعث تأسف و تحسر اینجانب و هنرمندان موسیقی است.

درگذشت این هنرمند گرانقدر و ارزشمند کشورمان را به خانواده محترم و تمامی هنرمندان و اهالی موسیقی تسیلت میگویم و از درگاه احدیت، علو درجات را برای ایشان خواهانم.»