هیبت
هیبتفریدون پوررضا

آئین اختتامیه شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران برگزار شد/اهدای ۵ نشان درجه یک هنری/مرآتی دبیر جشنواره هفدهم شد

به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران،آیین پایانی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران امروز سه‌شنبه (۱۹ دی) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین سمیعی مدیر‌کل دفتر موسیقی، محمد اله یاری مدیرعامل بنیاد رودکی و جمعی از مدیران و هنرمندان موسیقی در تالار رودکی برگزار شد.

این مراسم با پخش کلیپی به یاد شهدای حادثه تروریستی کرمان آغاز شد و سپس برگزیده‌ای از اجراهای جشنواره و بخش پژوهش در قالب یک گزارش تصویری پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

سپس عیسی بلوچ (نوازنده دونلی) و داوود بامری (نوازنده دهلک) روی صحنه آمدند و دقایقی حاضران را میهمان موسیقی سیستان و بلوچستان کردند. این هنرمندان قطعه‌ای را نیز به شهدای کرمان تقدیم کردند.

در ادامه مراسم، ویدیویی از پیام‌های محمود سالاری (معاون امور هنری وزیر ارشاد)، امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی) و محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره برای حاضران پخش شد.

در بخش دیگر این مراسم، عاشیق امیر محمدی (هنرمند پیشکسوت آذربایجان شرقی) نیز قطعاتی را برای حاضران اجرا کرد.

همچنین سیدمحمد هاشمی (جانشین وزیر و معاون حقوقی وزیر ارشاد) نیز در سخنانی مطرح کرد: موسیقی نواحی یکی از اضلاع مهم هویت ملی و هنری سرزمین ماست؛ موسیقی که در این عمر طولانی و دیرپای خود همواره به مضامین دینی، آیینی و وطن‌پرستی ادای دین کرده‌اند. در این دوره نیز تاکید ما بر موسیقی نواحی است و یکی از مهم‌ترین اهداف ما تمرکز بر موسیقی نواحی بوده است.

سپس محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: موسیقی نواحی حوزه اصیل و هویتی در کشور ما است و در حوزه تمدنی ایران‌زمین و در جای‌جای آن از ارج و‌ قرب بالایی برخوردار است. به همین دلیل در هر منطقه‌ای از ایران عزیز و پهناور ما بیش از آنکه مرزهای سیاسی و جغرافیایی آن شناخته شود، آن را مرزهای فرهنگی و ایران بزرگ فرهنگی می‌شناسند.

او ادامه داد: این کشور آکنده از زیبایی‌های منحصر به فردی است که سرشار از موسیقی‌های ناب است. بنابراین تاکید من به همکارانم ترویج جدی این موسیقی در مناطق مختلف است. ما نیاز داریم این موسیقی را ترویج دهیم تا مخاطبان جوان با این موسیقی اصیل فاصله خود را نزدیک‌تر کنند. ما موسیقی‌های زیبایی داریم که نباید با این سرمایه عظیم دچار تغییر ذائقه شود. دوستان من باید همت کنند هم در دفتر موسیقی، هم در بنیاد رودکی و هم در استان حمایت‌های بیشتری از موسیقی اقوام داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: درخواست جدی از مدیران وزارت ارشاد دارم که مقام هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی را ارج نهند. این‌ها هنرمندانی پاک و مردمی هستند که با چهره‌های آفتاب سوخته باید از آنها تجلیل شود. این ارزشیابی‌های درجه یک هنری بسیار مدارک ارزشمندی هستند که باید دیده شود تا مخاطبان بدانند که ما در کشورمان چه هنرمندان اصیلی داریم. ما باید این هنرمندان را معرفی کنیم تا جوانان بدانند که ما قدردان هنرمندانمان هستیم. هنرمندانی که نماد ایران فرهنگی هستند. این‌ها هنرمندان محبوبی هستند که در حوزه استانی محل اقامتشان از درجه اجتماعی بسیار قابل قبولی برخوردار هستند.
اسماعیلی اضافه کرد: این هنرمندان گنجینه‌های آشکار ایران عزیزمان هستند و باید بهترین سالن‌های خودمان را در اختیار اجراهای موسیقی نواحی بگذاریم. شاید این موسیقی مورد توجه جوانان قرار نگیرد اما ما باید این تغییر ذائقه را فراهم کنیم. البته می‌دانم اتفاقات جدیدی در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی شده که امیدوارم با حضور و حمایت حناب سالاری در معاونت امور هنری، دفتر موسیقی و بنیاد رودکی جنبه اجرایی داشته باشد.

البته ما به زودی قرارگاه شهید آوینی را راه‌اندازی می‌کنیم تا بتوانیم از مجموعه‌های موسیقایی حمایت‌های بیشتری داشته باشیم. به زودی هم در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد پذیرفت.

تقدیر از مدیران کل استان‌های میزبان مرحله اول به نمایندگی از ۵ منطقه بخش دیگری از این مراسم بود و بر این اساس از پیام احمدی (مدیرکل ارشاد استان چهارمحال و بختیاری، شهرام فرجی (معاون هنری پیام احمدی)، پوریا جلالی (سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه) و جمال برفی (معاون هنری پوریا جلالی) تجلیل شد.

سپس نوبت تقدیر و اهدای نشان درجه ۱ هنری به ۵ استاد موسیقی نواحی رسید.

محمد قیوم امینی خلیلی‌ها (هنرمند آواز مقامی خراسان)، فرامرز رستمی (ترانه‌خوان شمال خراسان)، خداداد صحراروش (نوازنده قوشمه شمال خراسان)، مجتبی خان قیطاقی (دوتارنواز شمال خراسان) و علی پویانیا (آوازخوان مقامی بویراحمدی) ۵ استادی بودند که نشان خود را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند.
در مراسم اهدای نشان همراه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری (معاون امور هنری)، سیدمحمد هاشمی (معاون حقوقی وزیر ارشاد)، امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی)، محمد اله یاری (مدیرعامل بنیاد رودکی)، محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره) و هادی آرزم (هنرمند پیشکسوت) نیز روی صحنه حاضر شدند.

در بخش پایانی مراسم نیز حکم دبیر هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران قرائت شد و دکتر محمدعلی مرآتی حکم خو را دریافت کرد.

مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۱۶ تا ۱۸ دی‌ماه به دبیری دکتر محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به‌ همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با مشارکت بنیاد رودکی برگزار شد و ۱۹ دی‌ماه درتالار رودکی آیین اختتامیه این رویداد ملی برگزار شد.

انتهای پیام/