هیبت
هیبتفریدون پوررضا

آغاز دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از 16 آبان ماه در کرمان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان امروز و در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور حدود ۳۰۰ مهمان ویژه از سراسر کشور در جشنواره موسیقی نواحی ایران در استان کرمان گفت: دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ۱۶ تا ۱۹ آبان‌ماه جاری و با حضور هنرمندانی از سراسر کشور به میزبانی استان کرمان برگزار می‌شود.
محمد رضا علیزاده ،ادامه داد: محوریت این دوره از جشنواره منظومه خوانی است، ضمن این که اجراهای بخش جنبی، در سالن اتاق بازگانی و از ساعت 16 و اجراهای عمومی در محل میدان گنجعلیخان و از ساعت 18 انجام می شود . در روزهای برپایی جشنواره ؛ دو فرهنگسرا در سطح شهر کرمان نیز میزبان اجراهای دو گروه از شرکت کنندگان در جشنواره هستند.
وی افزود :جشنواره موسیقی نواحی در سه بخش اصلی، جنبی و بخش ویژه برگزار می‌شود ، ضمن این که امسال در دو بخش اجرا و پژوهش با موضوع منظومه‌های تغزلی و عاشقانه میزبان گروه‌هایی موسیقی نواحی از سراسر کشور هستیم.
علیزاده با بیان این که کرمان مبدا تعداد زیادی از جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی ؛ هنری و مذهبی در کشور است و هنرمندان این استان مبدا بسیاری از جشنواره‌ها هستند گفت: کرمان با تنوع اقلیمی و قومی و تعدد عشایر، استانی عشایری است و از این حیث در جای جای استان موسیقی نواحی و مقامی وجود داشته و بسیار ظرفیت عظیمی است.
وی با بیان این که خوشبختانه سه دوره جشنواره به صورت مستمر در کرمان برگزار شده و تجربه بسیار خوبی در این زمینه داریم گفت: افتتاحیه جشنواره با حضور هنرمندان، مسئولان و اقشار مختلف مردمی در محل مجموعه گنجعلیخان کرمان برگزار می‌شود.
سورج یاسایی رییس انجمن موسیقی کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه کار از ۳ ماه پیش آغاز شده است، گفت: ۱۸۰ نفر عضو کمیته اجرایی در قالب ۱۶ کمیته برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره فعالیت می‌کنند.
او با بیان اینکه جمعا ۱۱۸ اثر به دبیرخانه ارسال شده است که به دلیل تاخیر در ارسال چند اثر، ۹۲ اثر بررسی شده است، افزود: ۲۰ اثر با محوریت منظومه خوانی در دو بخش تغزلی و عاشقانه برای اجرا انتخاب شده اند.
یاسایی با بیان اینکه ۲۰ ساز از موزه موسیقی نواحی تهران به کرمان آورده می‌شود، بیان داشت: صبح پنج شنبه رونمایی از بخش ساز‌های جدید در موزه ساز کرمان واقع در باغ موزه هرندی برگزار می‌شود.
او با اشاره به برنامه‌های متنوع افتتاحیه این جشنواره در روز ۱۶ آبان گفت: برنامه شادپیمایی از میدان توحید (ارگ) آغاز و به سمت داخل بازار ادامه و مراسم افتتاحیه در کاروانسرای گنجعلی خان برگزار می‌شود.
او افزود: همزمان با اذان مغرب نوبت نوازی نقاره (برای اذان) برگزار و سپس برنامه ادامه پیدا می‌کند.
رییس انجمن موسیقی کرمان درباره دیگر برنامه‌های این دوره از جشنواره گفت: در روز دوم و سوم، اجرای پژوهشی این جشنواره ساعت ۱۰ در هتل پارس کرمان برگزار و برای بقیه افراد که در این برنامه حضور ندارند، هر روز تور کرمان گردی برنامه ریزی شده است.
وحید محمدی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این جلسه گفت: در این جشنواره تمام اقوام ایرانی در قالب هنرمندان ۲۲ استان در کرمان حضور می‌یابند.

او به برگزاری بازی‌های سنتی و آیینی در کنار بقیه برنامه‌های جشنواره اشاره کرد و گفت: ۷ گروه از استان کرمان در این جشنواره شرکت می‌کنند.
محمدی ابراز امیدواری کرد این جشنواره مقدمه‌ای برای برگزاری جشنواره بین المللی باشد.