هیبت
هیبتفریدون پوررضا

آغاز میزبانی کرمانی ها از جشنواره موسیقی نواحی ایران

جشنواره موسیقی نواحی ایران در منطقه ۵ با اجراهای صحنه‌ای گروه‌هایی از استان‌های کرمان، خراسان، یزد و سیستان‌وبلوچستان به میزبانی استان کرمان در تالار مرکزی فرهنگ و هنر این شهر برگزار شد.

 

به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، اولین شب از شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در منطقه ۵ با اجراهای صحنه‌ای ۴ گروه شامگاه ۲۱ تیرماه روی صحنه رفت. محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره) در ابتدای این مراسم با اشاره به ویژگی این دوره از جشنواره و برگزاری آن در پنج منطقه گفت:

هر منطقه‌ای نماینده و میزبان حداقل  ۵ تا ۶ استان می‌شود و این طرح به وحدت در کثرت موسیقایی اقوام می‌انجامد. الزاما انتخاب مناطق و استان‌های میزبان بنابر اشتراکات فرهنگی نیست. ما در روزگاری از موسیقی نواحی صحبت می‌کنیم که موسیقی‌های فراقومیتی ایجاد شده است.

مرآتی با بیان اینکه موضوع جشنواره امسال وحدت در کثرت موسیقایی هست، گفت: ایران، تنها کشور منطقه است که یک رابطه ژنتیک و اندام‌وار بین موسیقی اقوام و نواحی آن با موسیقی رسمی‌اش وجود دارد.

او ادامه داد: این جشنواره به ریشه‌ها و رگه‌های ژنتیک بین اقوام اشاره دارد. استادان موسیقی در طول سال‌ها تصمیم به ساخت موسیقی‌های مشترک گرفته‌اند و این موضوع باعث ساخت موسیقی فراقومیتی برای وحدت در بین اقوام است. در واقع جشنواره به این دیدگاه که به صورت خرد هوشمندانه در اقوام ایران زمین وجود دارد، توجه می‌کند.

 

گروه موسیقی «ارزوئیه» به سرپرستی فرخ میرزاده اولین گروه موسیقی نخستین شب از شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در منطقه ۵ بود که از استان کرمان شهرستان «ارزوئیه» با آواز محلی و غریبی‌خوانی میزبان علاقه مندان شد. موسیقی شهرستان ارزوئیه موسیقی گرمسیری کرمان است که ساز رایج آن سرنا، کرنا، نی‌جفتی و نی‌تکی است.

فرخ میرزاده (سرپرست گروه و نوازنده ساز بادی و نی جفتی)، امین شاهسوندپور (خواننده)، علیرضا دولتی (نوازنده نقاره)، افتخار سلمانی (نوازنده نقاره) اعضای این گروه بودند که به اجرای قطعات «نی جفتی _ آواز»، «گیسو گل»، «حنابندان» و اجرای نی انبان و نقاره پرداختند.


فرخ میرزاده: جشنواره موسیقی نواحی بستری برای همکاری‌های مشترک هنرمندان است

فرخ میرزاده (سرپرست گروه و نوازنده ساز بادی) این گروه درباره برگزاری جشنواره گفت: جشنواره موسیقی نواحی کمک می‌کند تا موسیقی اقوام مختلف همچنان از یکدیگر تاثیر بپذیرد و هنرمندان با شناخت یکدیگر با هم همراه شده و دست به تولید آثار مشترک بزنند.

 

عزیز تنها (سرپرست گروه و نوازنده دوتار) با همراهی عبدالله امینی (خواننده) دومین اجراکنندگانی بودند که از شهرستان تربت جام از استان خراسان رضوی به اجرای قطعاتی از شرق و جنوب خراسان با عناوین «لحن و سبکی از سید فخرالدین»، «سرحدی بلند»، «سرحدی کوتاه»، «الله مدد در وصف شیخ احمد جام» و «مقام الله هو» پرداختند.

جشنواره موسیقی نواحی تنها رویداد هنری برای فعالان این عرصه است

عزیز تنها با اشاره به برگزاری جشنواره گفت: تنها رویداد هنری برای معرفی فعالان عرصه موسیقی در منطقه و نواحی کشور همین جشنواره موسیقی نواحی است که برگزاری و تداوم آن اهمیت فراوانی دارد.

او ادامه داد: برگزاری این رویداد به شکل منطقه‌ای ایده خوبی و قطعا برگزاری جشنواره در مدت زمان طولانی‌تر به بهتر دیده شدن هنرمندان و زمینه‌سازی برای فعالیت‌های مشترک آنان با یکدیگر کمک‌کننده است.

 

مهدی کوچه باغی سرپرست گروه موسیقی «نغمه کویر یزد» به همراه احمد کوچه باغی (خواننده)، هادی کوچه باغی (نوازنده آربونه و دف)، مرتضی کوچه باغی (تنبک)، قطعات «انار شیرین»، «یارم»، «لکنت زبان» و «عاروس کشون» به اجرا پرداختند.گروه «نغمه کویر یزد» با توجه به استقبال مخاطبان به اجرای قطعه «یزد» با شعری در وصف شهر تاریخی یزد پرداخت.


جشنواره موسیقی نواحی باعث احیای موسیقی‌ و سازهای فراموش شده می‌شود

مهدی کوچه باغی سرپرست این گروه گفت: افتخار ما این است که فرهنگ، آداب و رسوم یزد را به برای مردم عزیز کشورمان به نمایش بگذاریم.

او درباره ساز «آربونه» نیز توضیح داد: آربونه یکی از معروف‌ترین سازهای سنتی یزد است و مردم یزد نواختن آن را سینه به سینه یاد گرفته‌اند. نواختن این ساز به صورت ژنتیکی در خون مردم یزد هست. ما امیدواریم که سفیر زنده نگهداشتن این ساز که روبه فراموشی است، باشیم.

کوچه باغی در پایان سخنانش گفت: جشنواره موسیقی نواحی قطعا در زنده نگهداشتن موسیقی و سازهای اصیل ایرانی و همچنین ترویج موسیقی نواحی مختلف کشور ارزشمند است. این جشنواره باعث احیای موسیقی‌ و سازهای فراموش شده می‌شود.

 

خدابخش نارویی، هنرمند پیشکسوت موسیقی استان سیستان و بلوچستان و نوازنده دونلی با همراهی محمد آذرکیش (تنبورک) و عمید امیری آخرین گروهی بودند که در اولین شب از شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی با اجرای قطعات «تکنوازی دونلی»، «کوآلی»، «اجمالی»، «مست قلندر»، «لیکو اصیل بلوچی تک نوازی دونلی» و «لیکوی پایان زندگی» میزبان مخاطبان حاضر در تالار فرهنگ و هنر کرمان شدند.

موسیقی هر منطقه اصالت هر استان و منطقه را نشان می‌دهد

نارویی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی نواحی گفت: این جشنواره کمک می‌کند تا مردم با هنرمندان استان‌های مختلف، موسیقی و سازهای آن‌ها آشنا شوند.

او ادامه داد: موسیقی هر منطقه اصالت هر استان و منطقه را نشان می‌دهد و مردم به ویژه نسل جوان باید با این اصالت فرهنگی و هنری بیشتر آشنا شوند.

بخش منطقه ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در دو بخش «نشست‌های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به‌ همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌صورت غیررقابتی، طی روزهای ششم الی بیست و سوم تیر ماه به میزبانی ۵ استان گلستان(۶ الی ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری(۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی(۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه(۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) در حال برگزاری است.