هیبت
هیبتفریدون پوررضا

از بلال خوانی و فایز خوانی تا نوای گرم موسیقی جنوب در شب دوم جشنواره نواحی

دومین شب از شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در منطقه ۲ با اجراهای صحنه‌ای گروه‌هایی از استان‌های خوزستان، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد به میزبانی استان چهارمحال بختیاری در شهرکرد برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، دومین شب از شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در منطقه ۲ با اجراهای صحنه‌ای 4 گروه از استان‌های خوزستان، اصفهان وکهگیلویه و بویراحمد در مجموعه فرهنگسرای بزرگ شهرکرد با استقبال گرم مخاطبان از این اجراها برگزار شد.

اجراهای شب دوم شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در شهر کرد به علت بیماری دو نفر از نوازندگان یعنی نصرت چراغی و علی چراغی از استان بوشهر که قرار بود با نواختن کرنا و دهل به اجرای قطعاتی بپردازند، با تغییراتی در برنامه روی صحنه رفت. سهراب شفیعی، هنرمند پیشکسوت و از ترانه‌سرایان اشعار لری بویراحمدی در ابتدای این مراسم به همراه میلاد خالویی (نوازنده کمانچه) به اجرای قطعاتی پرداختند.

پس از این عبدقلی یوسفی معروف به عبدقلی شهریاری، هنرمند پیشکسوت بلال‌خوانی بختیاری به همراه روزه عباسی (نوازنده نی) از استان اصفهان به عنوان نماینده موسیقی بختیاری به اجرای سه نوع آواز «بلال بختیاری»، «فایزخوانی» و «برزگری» پرداخت. عبدقلی یوسفی بیش از پنج دهه است که به اجرای بلال‌خوانی و انواع دیگر آواز مشغول است و از همکاری مشترک او با روزه عباسی حدود سی سال می‌گذرد. روزه عباسی، نوازنده نی این گروه جزو معدود کسانی است که در حال حاضر با نی لبی می‌نوازد.

سومین گروه اجراکننده در این مراسم به سرپرستی بهرام مهربخش، پیشکسوت و از نوادر نی‌انبان شهرستان آبادان از استان خوزستان روی صحنه رفتند.

فرزاد بیگی (نوازنده ضرب) و غلامحسین قاسمی (نوازنده ضرب تمپو) به اجرای «سرپنجه دشتی»، «سرکنگی» و در قسمت آخر به یک «کوبیین» از ساخته‌های بهرام مهربخش پرداختند.

 جشنواره موسیقی نواحی عامل تبادل هنری بین اقوام است

بهرام مهربخش درباره حضور پیشکسوتان در جشنواره موسیقی نواحی در سخنانی اظهار کرد: حضور هنرمندان و تقدیر از آنها در چنین رویدادهایی باعث می‌شود مردم و به ویژه نسل جدید با هنرمندان خود بیشتر آشنا شوند.
او ادامه داد: قطعا برگزاری جشنواره موسیقی نواحی نیازمند تداوم است چراکه در غیر این صورت به نتیجه مطلوب که شناخت موسیقی اصیل اقوام و نوازندگان پیشکسوت هست، دست پیدا نخواهیم کرد.

این نوازنده پیشکسوت نی انبان در پایان سخنانش گفت: برگزاری جشنواره موسیقی نواحی و حضور هنرمندان از استان‌های دیگر در کنار هم باعث تبادل هنری می‌شود. در واقع تلفیق موسیقی‌های نواحی مختلف با یکدیگر می‌تواند خالق موسیقی‌های جدید و جذب بیشتر مخاطبان به این هنر شود.

استقبال  پرشور و درخواست مخاطبان حاضر در سالن از اجراهای این گروه باعث شد تا آنها با نواختن قطعه ای دیگر برای دقایقی روی صحنه بمانند.

اجرای موسیقی اعراب خوزستان توسط گروه «میسان» به سرپرستی باسم حمادی از شهر اهواز استان خوزستان حسن ختام دومین شب اجراهای صحنه‌ای جشنواره در فرهنگسرای بزرگ شهرکرد بود.

باسم حمادی (سرپرست گروه و نوازنده ساز رَق)، میثم حمادی (خواننده)، حمزه حتاچه‌پور (نوازنده نی جفتی)، یونس حمادی (نوازنده تمپو) و محمد حمادی (نوازنده کاسوره)  دیگر  اعضای گروه «میسان» بودند. گروه «میسان» در قسمت اول به نواختن معضوفه یا پیش درآمد پرداختند. در قسمت دوم فرمی آوازی در مقام بیات کُرد اجرا شد و در  قسمت آخر «چوبیه» یک موسیقی همراه با حرکت آیینی روی صحنه اجرا شد.

موسیقی گروه «میسان» با همراهی خوب مخاطبان همراه بود. این گروه نیز با تشویق و درخواست مخاطبان حاضر در فرهنگسرای بزرگ شهرکرد دو قطعه دیگر از موسیقی های خود را اجرا کردند.

حفظ فرهنگ بومی، مهم‌ترین راه مبارزه با تهاجم فرهنگی است

باسم حمادی درباره برنامه موسیقی‌های نواخته شده توسط گروه «میسان» گفت: ما در این اجرا سعی کردیم تا از قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین سازهایی که در بین مردم عرب محبوب است، استفاده کنیم.

این هنرمند با اشاره به اهمیت همنشینی اقوام در جشنواره اظهار کرد: کشور ما با توجه به وسعت جغرافیایی دارای اقوام متنوع، فرهنگ و خرده فرهنگ‌های زیادی است که برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در همگرایی آنها بسیار تاثیرگذار است.

او ادامه داد: ما امروزه باید بحث گردشگری موسیقی را مورد توجه قرار دهیم. مردم با حضور در رویدادهایی چون جشنواره نواحی نسبت شهرها و استان‌های دیگر شناخت پیدا می‌کنند.

حمادی احیای فرهنگ اصیل بومی را مانع بزرگ و ارزشمندی در برابر تهاجم فرهنگی معرفی کرد و گفت: قطعا حفظ فرهنگ بومی بهترین راهکار مبارزه با تهاجم فرهنگی است. ما باید با معرفی موسیقی اصیل‌مان به نسل جوان، آنها را نسبت به موسیقی و فرهنگ وارداتی بیمه کنیم تا به سمت هویت محلی خود گرایش پیدا کنند.

او درباره ساز «رق» یا همان دایره زنگی نیز گفت: در سال‌های اخیر برای ساخت رویه این ساز بنا بر اجرا در سایر استان‌های کشور و تنوع آب و هوایی ویژه هر استانی از تلق استفاده می‌شود اما در گذشته رویه این ساز پوست بوده است. این هنرمند بیان کرد: تنها سازی که امکان تبدیل پوست آن به تلق وجود نداشت، ساز «کاسوره» است.

پوسته کاسوره معمولا از یک نوع ماهی به نام «یری» گرفته می‌شود و اکنون از پوسته نازک دل گاو برای ساختش بهره می‌برند.

بخش منطقه ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در دو بخش «نشست‌های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به‌ همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌صورت غیررقابتی، طی روزهای ششم الی بیست و سوم تیر ماه به میزبانی ۵ استان گلستان(۶ الی ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری(۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی(۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه(۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) در حال برگزاری است.