هیبت
هیبتفریدون پوررضا

از رنگین‌کمان موسیقی اقوام تا استقبال هنرمندان از جشنواره موسیقی نواحی در شب دوم

دومین شب شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در منطقه یک با اجراهای صحنه‌ای گروه‌هایی از استان‌های قم، تهران، گلستان، خراسان شمالی و سمنان به میزبانی استان گلستان در شهر گنبد کاووس همراه شد.

 

به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، عصر چهارشنبه ۷ تیرماه مجموعه فرهنگی «وارنا» گنبد کاووس میزبان ۷ اجرای صحنه‌ای در بخش منطقه ای این جشنواره از استان‌های قم، تهران، گلستان، خراسان شمالی و سمنان بود.

 

مرشد امیر فردی با همراهی گروهی از ورزشکاران زورخانه‌ای از استان قم نخستین اجرای دومین شب جشنواره را روی صحنه برد. در این اجرا مرشد فردی نوازنده دو ساز ضرب و زنگ قطعات مختلف موسیقی زورخانه‌ای را نواخت و به «ثناگویی» و «شاهنامه‌خوانی» پرداخت. در این اجرا معین نادری، محمد مهدی ابراهیمی و امیرحسین محمدی ثابت با حرکات نمایشی خود تمامی حرکات ورزش زورخانه‌ای را اجرا کردند.

گروهی ۳ نفره از منطقه گمیشان استان گلستان به سرپرستی تاج محمد یلقی خواننده و نوازنده دوتار دیگر اجرای دومین روز جشنواره موسیقی نواحی را روی صحنه بردند. «یایلاقلاری بار» (سرزمین وسیع و خشک)، «لیلی گلین» (عروس لیلی) و «جان جان» قطعاتی بودند که توسط تاج محمد یلقی و شمس‌الدین قرنجیک (نوازنده کمانچه) و عبدالقادر نورتراج ( نوازنده دوتار) به اجرا درآمد.

استاد نصرالله زرگر هنرمند پیشکسوت ایل زرگر به عنوان تنها فردی که در این قوم به زبان رومانو شعر می‌گوید و می‌خواند، با همراهی دو نوازنده دیگر روی صحنه اجرا رفت و در کنار حسین ثانی(نوازنده چگور) و عبدالرسول عزیزی(نوازنده بالابان) به خوانندگی به زبان رومانو و نوازندگی ساز چگور پرداخت. این گروه که به عنوان نماینده تهران در این جشنواره حضور پیدا کردند ۴ قطعه «ریزعلی»، «کسمه»، «شکسته» و «ترینگر» را روی صحنه اجرا کردند.

رضا کدخدا از استان تهران نیز چهارمین اجرای دومین روز برگزاری جشنواره موسیقی نواحی به میزبانی گنبدکاووس را روی صحنه برد؛ این هنرمند در اجرای خود به غزل خوانی اشعاری در مدح حضرت علی (ع) و امام زمان (عج) پرداخت.

اعظم جوان‌بخت دیگر نوازنده‌ای بود که به اجرای صحنه‌ای پرداخت. این هنرمند که از استان خراسان شمالی در این دوره از جشنواره شرکت کرده است، با ساز دوتار خود قطعات «پیاده یولی» و «مقام حجی قلاق» را نواخت.

مظاهر حدادیان دیگر نوازنده‌‌ی دوتار بود که با حضور در صحنه، اجرایی نسبتاً طولانی داشت. این هنرمند که از استان خراسان شمالی در شانزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران شرکت کرده است، قطعه‌ای با عنوان «داستان معصوم و افروز پری» را نوازندگی و روایتگری کرد؛ او در اجرای خود ضمن نوازندگی به روایتگری این داستان پرداخت و در خلال این روایتگری نیز اشعاری به زبان محلی سرود.

در پایان اجراهای دومین روز جشنواره موسیقی نواحی به میزبانی گنبدکاووس، گروه موسیقی چوپانی به نمایندگی از استان سمنان به اجرای صحنه‌ای پرداخت. در این گروه علی اصغر حاتمی به عنوان سرپرست و نوازنده دهل و علی گودرزی به عنوان نوازنده سرنا و قوشمه به نوازندگی پرداختند و امین حاتمی، امیرحسین گودرزی، مهدی اسماعیل زاده و مصطفی وزیری نیز به عنوان چوب بازان این گروه حرکاتی نمایشی با چوب و بدون چوب را اجرا کردند؛ «حاجی نارنجی»، «چپ و راست»، «سه قرصه» و «شلنگی» قطعاتی بودند که توسط این گروه سمنانی روی صحنه به اجرا درآمد.

جشنواره موجب آشنایی بیشتر هنرمندان موسیقی نواحی با یکدیگر است

اما نصرالله زرگر نوازنده چگور و سراینده اشعار به زبان رومانو در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره، ضمن ابراز امیدواری نسبت به برگزاری مستمر این جشنواره و نقش آن در حفظ و اعتلای موسیقی نواحی و اقوام در کشور گفت: خلاقیت در شیوه برگزاری جشنواره امسال که به صورت غیر متمرکز در ۵ استان برگزار می‌شود، اقدامی بسیار ارزشمند است چرا که موجب آشنایی بیشتر هنرمندان این نوع موسیقی نواحی و بده‌بستان‌های هنری میان آنها می‌شود.

او تاکید کرد: اینکه هنرمندان و نوازندگان موسیقی نواحی جهت شرکت کردن در جشنواره‌های مختلف به شهرهای گوناگون سفر کنند، موجب فراهم شدن امکانی می‌شود که آنها با سازهای مناطق دیگر نیز آشنا شوند و به نوعی تبادل فرهنگی صورت می‌گیرد.

تقارن جشنواره با اعیاد قربان و غدیر خم بسیارپسندیده و ارزشمند است

همچنین رضا کدخدا غزل‌‌خوان تهرانی گفت: همزمانی برگزاری جشنواره موسیقی نواحی امسال با اعیاد قربان و غدیر اقدامی بسیار پسندیده و ارزشمند و نشان دهنده توجه مسئولان امر به اعتقادات دینی مردم کشور است. از سویی دیگر میزبانی چند شهر از این جشنواره و حضور تعداد بیشتر هنرمندان در این جشنواره موجب شده است تا آشنایی بیشتری میان هنرمندان موسیقی نواحی شکل بگیرد.

برگزاری جشنواره به شیوه فعلی اتفاق بسیار خوبی است

مظاهر حدادیان دوتار نواز نیز در گفت‌وگویی که با ستاد خبری جشنواره انجام داد، برگزاری منطقه‌ای جشنواره امسال را اقدامی خوب توصیف کرد و گفت: برگزاری جشنواره به شیوه فعلی به این صورت که چندین شهر میزبانی آن را بر عهده دارند، اتفاق بسیار خوبی است چراکه در این حالت رسیدگی بیشتری به هنرمندان صورت می‌گیرد و دبیر جشنواره نیز فرصتی کافی برای رسیدگی به وضعیت هنرمندان در اختیار دارد.

او افزود: بر اساس آنچه که در هنرمندان مختلف حاضر در محل برگزاری جشنواره مشاهده کردم، آنها از شیوه‌ی امسال برگزاری جشنواره رضایت داشتند چراکه با این روش بجای آنکه یک گروه از هر استان به اجرای صحنه‌ای بپردازد، فرصتی فراهم شده تا چند گروه از استان‌های مختلف حضور پیدا کنند.

این هنرمند دوتار نواز و خواننده همچنین با ابراز تمایل نسبت به میزبانی استان محل سکونت خود (خراسان شمالی) نسبت به میزبانی در دوره‌های آتی جشنواره موسیقی نواحی ایران اظهار کرد: پس از بازگشت از استان گلستان به محل زندگی‌ام در خراسان شمالی حتماً به اداره کل استان می‌روم و از آنها می‌خواهم تا آمادگی خود را نسبت به میزبانی از جشنواره موسیقی نواحی اعلام کنند.

 

بخش منطقه ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در دو بخش «نشست‌های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به‌ همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌صورت غیررقابتی، طی روزهای ششم الی بیست و سوم تیر ماه به میزبانی ۵ استان گلستان(۶ الی ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری(۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی(۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه(۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) در حال برگزاری است.