هیبت
هیبتفریدون پوررضا

از شب خوش کرنا نوازان تا ایستگاه پایانی جشنواره موسیقی نواحی ایران در منطقه 2

سومین و آخرین شب از شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در منطقه ۲ با اجراهای صحنه‌ای گروه‌هایی از استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان به میزبانی استان چهارمحال بختیاری در شهرکرد برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، سومین شب از شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در منطقه ۲ با اجراهای صحنه‌ای 5 گروه از استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و چهارمحال بختیاری در شهرکرد برگزار شد.


جشنواره موسیقی نواحی به ریشه‌ها و رگه‌های ژنتیک بین اقوام اشاره دارد

محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره) در ابتدای این مراسم در سخنانی گفت: شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران رویدادی غیررقابتی و فنی و با دعوت از پیشکسوتان تمام استان‌های کشور در حال برگزاری است که امروز این رویداد در منطقه ۲ به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری به کار خود پایان خواهد داد.
او ادامه داد: انتخاب بزرگان و پشکسوتان موسیقی در مناطق مختلف یکی از برنامه‌های این جشنواره است که این افراد از طریق فراخوان اعلام شده، شناسایی شدند و در مسیر شناسایی این پیشکسوتان نخبگان موسیقی استان‌ها ما را یاری می‌کنند.

مرآتی با بیان اینکه شعار جشنواره کثرت در عین وحدت است، گفت: این جشنواره به ریشه‌ها و رگه‌های ژنتیک بین اقوام اشاره دارد. استادان موسیقی در طول سال‌ها تصمیم به ساخت موسیقی‌های مشترک گرفته‌اند و این موضوع باعث ساخت موسیقی فراقومیتی برای وحدت در بین اقوام است و تلاش‌ما ایجاد زمینه‌های همکاری هنرمندان موسیقی استان‌های همجوار با یکدیگر است.

رشید شعبانیان، هنرمند پیشکسوت استان فارس از شهرستان «ممسنی» به همراه کیانوش گودرزی با سبک تخصصی ممسنی به اجرای «کرنانوازی» پرداختند.

«سحری‌خوانی»، «خلیلی حربی»، «سواربازی» و «چوب بازی» قطعاتی بود که این گروه نواختند.

جشنواره نواحی بستری برای تولید آثار موسیقی مشترک

کیانوش گودرزی، سرپرست این گروه به ستاد جشنواره گفت: در برگزاری جشنواره ما بیشتر می‌توانیم به موضوع اصالت بپردازیم و به این شکل شاهد تاثیرپذیری موسیقی اقوام از یکدیگر هستیم.

او ادامه داد: جشنواره باعث همراهی هنرمندان نواحی مختلف و تولید آثار موسیقایی مشترک خواهد شد.

بهرام مهربخش ، هنرمند پیشکسوت و نوازنده «نی‌انبان» از شهر آبادان و استان خوزستان به دلیل درخواست مخاطبان برای دومین روز پیاپی به عنوان دومین گروه این مراسم به صحنه آمد.

جلیل یدالهی و مجتبی آژده (نوازندگان ساز کوبه‌ای) دو هنرمند از استان چهارمحال و بختیاری در این برنامه مهربخش را همراهی کردند.

«بلم‌رونم»، «کو بی ام» و «قطعه سازی» عنوان قطعات اجرا شده این گروه بود که با استقبال پرشور مخاطبان همراه شد.

بهروز تارخ (نوازنده نی‌انبان) دیگر هنرمندی بود که با همراهی جلیل یدالهی و مجتبی آژده (نوازندگان ساز کوبه‌ای) به نمایندگی از استان چهارمحال و بختیاری قطعات «دستمال بازی»، «رقص فارسی» و «قطعه بندری» را اجرا کردند.
جشنواره ها باعث دیده شدن می شود

تارخ با بیان اینکه نزدیک بیست سال است که «نی‌انبان» می‌نوازد، گفت: هنرمندان نیاز به دیده شدن و تایید دارند و جشنواره‌ها در این زمینه به ویژه در سطح ملی بسیار کمک‌کننده هستند.

سیدجواد موسوی بهمراه گروهش، از شهر یاسوج استان کهگیلویه و بویراحمد دیگر هنرمندی بود که به همراه گروه خود به اجرای قطعاتی از رقص‌های محلی بویراحمدی به عنوان سومین گروه موسیقایی حاضر در این مراسم پرداخت.
خسرو بزم (نوازنده کرنا)، روح الله بزم(خواننده)، صادق صفری، کمال الدین موسوی و محمد بهرامی (حرکات موزون)، مصطفی ظفریان و محسن ظفریان (نواندگان نقاره) دیگر همراهان سیدجواد موسوی بودند.

جشنواره نواحی و همنشینی پیشکسوتان و جوانان

سیدجواد موسوی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی گفت: بسیاری از آیین‌های موسیقایی ما در حال فراموشی است اما همین که نسل جوان در این برنامه‌ها حضور پیدا می‌کنند و آثار سایر استان‌ها را می‌بینند، به بررسی موسیقی با اصالت خود تشویق می‌شوند.

او ادامه داد: این جشنواره باعث احیای موسیقی‌های فراموش شده می‌شود و این موضوع باعث انتقال تجربه‌ها به نسل‌های بعدی می‌شود.

این هنرمند گفت: با توجه به اشتراکات بین موسیقی اقوام به ویژه در منطقه دو همکاری‌های بسیار زیادی در این مناطق شکل می‌گیرد. برگزاری جشنواره موسیقی نواحی باعث وحدت موسیقایی می‌شود که تاثیر بسیار زیادی در موسیقی اصیل ایرانی دارد.

حسنیعلی سعادتی راد، (نوازنده کرنا) به همراه فرزند خود به عنوان (نوازنده نقاره) از استان فارس آخرین گروهی بود که قطعاتی از موسیقی قشقایی را در این برنامه نواختند.

پیش از اجرای این گروه دامون شش‌بلوکی (پژوهشگر موسیقی) درباره این اجرا گفت: نواحی منطقه دو به دلیل همجواری محتوایی و فرهنگی انتخاب شده‌اند.

او ادامه داد: حسنیعلی سعادتی راد یکی از نوادر کرنا است که این ساز را با اصالت همیشگی‌اش می نوازد.

«سحرآوازی»، «جنگ نامه»، «چوب بازی»، «یورغا هلی» و «لالایی» قطعات نواخته شده این گروه بودند.
سعادتی راد به رسم تشکر از میزبانی استان کهگیلویه و بویراحمد قطعه ای بختیاری نیز نواخت.

جشنواره باعث معرفی موسیقی نواحی در سطح ملی و بین المللی است

این هنرمند پیشکسوت درباره اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی نواحی گفت: ما باید برای شناساندن موسیقی خود در سطح ملی و بین‌المللی تلاش کنیم و این جشنواره‌ها هستند که باعث معرفی این هنر به مردم کشور و جهان خواهد شد.

او ادامه داد: ما هنرمندان موسیقی به عشق این هنر در این مراسم حضور پیدا کردیم و امیدوارم اتفاقات خوبی در زمینه همکاری برای هنرمندان نواحی مختلف ایران به واسطه این رویداد هنری شکل بگیرد.

بخش منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در دو بخش «نشست‌های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به‌ همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌صورت غیررقابتی، طی روزهای ششم الی بیست و سوم تیر ماه به میزبانی ۵ استان گلستان(۶ الی ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری(۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی(۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه(۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) در حال برگزاری است.