هیبت
هیبتفریدون پوررضا

استاد جهانی با جشنواره موسیقی نواحی همکاری می‌کند

دامون شش بلوکی نوازنده و پژوهشگر موسیقی نواحی ایران و فرزند استاد پروین بهمنی از هنرمندان برگزیده موسیقی نواحی منطقه قشقایی  ضمن تشریح تازه ترین فعالیت‌های خود و مادرش توضیح داد: طبق برنامه ریزی‌هایی که از قبل انجام داده بودیم هم اکنون مشغول جمع آوری و تنظیم برخی از تحقیقاتم در حوزه موسیقی قشقایی هستم که به زودی وارد مراحل نهایی خود خواهد شد. این درحالی است که مادرم هم به تازگی فعالیت‌هایی جدیدی را در حوزه‌های مختلف موسیقی منطقه قشقایی آغاز کرده که در این زمینه نیز همکاری‌های مستمری با او دارم تا هرچه زودتر به مرحله انتشار برسد. البته باید به‌این نکته نیز اشاره کنم که چندی پیش نیز به همت یک نشریه فرهنگی در شهر شیراز بزرگداشتی برای مادرم گرفته شد که خوشبختانه با استقبال خوب مخاطبان نیز رو به رو شد.

وی ادامه داد: ستاد برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران که طی دوره‌های گذشته با دبیری هنری جناب احمد صدری برگزار می‌شود در این چند دوره اخیر رویکرد مناسبی را برای برگزاری جشنواره آغاز کرده و آن تمرکز روی یک موضوع خاص به تناسب هر دوره و پرهیز از کلی گویی است که در این یکی دو دوره اخیر مبحث منظومه‌های عاشیقی مورد توجه قرار گرفته است. از این جهت با توجه به تخصص بنده در این حوزه‌ها که در حد و اندازه‌های خود پژوهش‌هایی را انجام داده ام بنا شده تا همکاری‌هایی با دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی در حوزه محتوا داشته باشم. براین اساس قرار شده تا رایزنی‌هایی با پرفسور علی کافکاسیالی رییس دانشکده ادبیات «کاظیم کارابیکیر» دانشگاه آتاتورک کشور ترکیه داشته باشیم تا بتوانیم برنامه ریزی‌هایی را در این زمینه برای هرچه بهتر برگزار کردن جشنواره در کرمان انجام دهیم.

این پژوهشگر موسیقی نواحی گفت: من و مادرم سال‌های بسیار زیادی است که همکاری‌های مستمری با جناب کافکاسیالی داریم به طوری که در بسیاری از پژوهش‌ها و برنامه‌های مختلفی که در حوزه موسیقی عاشیقی انجام گرفته همکاری‌های مستمری را با یکدیگر داشته‌ایم. این مدرس دانشگاه به همراه فرزندش تلاش‌های بسیاری را در عرصه موسیقی عاشیق‌های ایران انجام داده اند که انضافا در نوع خود تلاش‌ها و فعالیت‌های بسیار ارزشمندی است. حتی ارزش تعدادی از این کارها در شرایطی بوده که به فارسی نیز ترجمه شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته شده است. به هر حال استاد کافکاسیالی حوزه موسیقی عاشیقی ایران را رنگین کمان موسیقی عاشیقی می‌داند که می‌تواند در جهات مختلف مورد توجه قرار گیرد.

شش بلوکی افزود: تالیف شش جلد کتاب مربوط به زبان ترکان، آوانگاری اقوام ترک ایران به ویژه حوزه ترکان قاراپاپاق، گردآوری و نت‌نگاری به همراه آنالیز آن‌ها از جمله فعالیت‌هایی است که استاد کافکاسیالی به همراه فرزندش در حوزه موسیقی عاشیقی انجام داده اند که هریک دربرگیرنده ارزش‌های فراوانی است و می‌تواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. اتفاقا همین موضوعات هم بهانه‌ای شد تا بتوانیم از حضور این هنرمندان و پژوهشگران در جریان برگزاری هرچه بهتر جشنواره موسیقی نواحی ایران استفاده کنیم که امیدوارم شرایط این همکاری محقق شود.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: متاسفانه طی روزهای گذشته استاد محمد جعفری نیا پسرعاشیق اسماعیل معروف که به نوعی چند عاشیق بازمانده کشورمان بودند در سکوت خبری مطلق دار فانی را وداع و جامعه موسیقی قشقایی ایران را داغدار کرد. او از جمله هنرمندانی بودند که در زمان حیات خود تلاش زیادی برای حفظ و اشاعه موسیقی قشقایی انجام داد اما متاسفانه در سکوت کامل ما را ترک کرد و برای من جالب است که کمتر مدیری را توانستم پیدا کنم که در محل اقامت این هنرمند در شیراز از ماجرای درگذشت این هنرمند باخبر بوده باشد.

منبع: خبرگزاری مهر