هیبت
هیبتفریدون پوررضا

ایستگاه پایانی بخش منطقه ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران

آخرین شب از بخش منطقه ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با اجراهای صحنه‌ای گروه‌هایی از استان‌های کرمان، خراسان شمالی و هرمزگان به میزبانی استان کرمان در تالار مرکزی فرهنگ و هنر این شهر برگزار شد.

 

به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، سومین و آخرین شب از بخش منطقه ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با اجراهای صحنه‌ای ۵ گروه از استان‌های خراسان شمالی، هرمزگان و کرمان به‌ عنوان میزبان در منطقه 5 شامگاه گذشته (جمعه ۲۳ تیرماه) به روی صحنه رفت.

 

گروه موسیقی «بربط» به سرپرستی مرتضی کریمی از شهرستان بندرعباس استان هرمزگان اولین گروهی بودند که در آخرین شب از شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی روی صحنه آمدند.

مرتضی کریمی (سرپرست گروه و نوازنده عود)، موسی کمالی (نوازنده جحله)، حسین زرین‌جری (نوازنده نی‌جفتی)، فهد بارانی (نوازنده کَسِر)، رضا ترک‌چین (نوازنده دعل و عود)، علیرضا کریمی (نوازنده پیپه) و محمدرضا محبی (خواننده) اعضای این گروه موسیقی بودند که به اجرای قطعات «هوزاک»، «شرقی راست»، «مرد ماهیگیر» و قطعه قدیمی «پاموش» پرداختند.

 موسیقی نواحی کشور تنوع فراوانی دارد

مرتضی کریمی، سرپرست گروه موسیقی «بربط» با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی گفت: موسیقی نواحی کشور تنوع فراوانی دارد که قطعا نیازمند پرداخت و توجه بیش از پیش به این هنر است.

او ادامه داد: برگزاری مداوم جشنواره موسیقی نواحی دلیلی است تا نسل جدید با ریشه‌های اصیل موسیقی و فرهنگ خود بیشتر آشنا شوند و پرچمدار موسیقی منطقه و ناحیه شان باشند.

در ادامه این برنامه جهانگیر عیسی‌پور، سرپرست گروه موسیقی «حقیقت» و نوازنده سرنا از شهرستان سیرجان استان کرمان به همراهی رضا نارویی (خواننده، دستمال باز و ترکه باز)، هوشنگ عیسی‌پور (نوازنده نقاره و دستمال باز)، شاپور آذرخشی (نوازنده دهل)، مظفر نظرپور (نوازنده نقاره)، فرهاد عیسی‌پور (دستمال‌باز و ترکه‌باز)، امیرمهدی عیسی‌پور (نوازنده نقاره) و امیرحسام نارویی (خواننده و دستمال باز) به اجرای موسیقی پرداختند.

«شرمه‌خوانی یا شروه‌خوانی»، «حنابندان»، «حجله روان»، «ترکه بازی» و «دستمال بازی» قطعات گروه موسیقی «حقیقت» بود.

 جشنواره موسیقی عامل بقای موسیقی اقوام است

جهانگیر عیسی پور با اشاره به لزوم توجه به موسیقی گفت: امیدوارم مدیران و مسئولان فرهنگی جشنواره‌های بیشتری را برنامه ریزی و اجرا کنند.

او ادامه داد: برگزاری این رویداد هنری عامل بقای موسیقی اقوام است و باعث می‌شود تا موسیقی اصیل ایرانی برای مخاطبان تاثیرگذارتر و به یادماندنی‌تر شود.

خالو قنبر راستگو، هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی و (نوازنده نی جفتی) از شهرستان میناب استان هرمزگان دیگر هنرمندی بود که شب گذشته با قطعات «شروه» و «مش احمد» میزبان مخاطبان شد.

 حضور در این رویداد باعث افتخار من است

خالو قنبر راستگو گفت: برگزارکنندگان جشنواره موسیقی نواحی در اجرای این برنامه کوتاهی نکردند و حضور در این رویداد باعث افتخار من است.

او ادامه داد: من تلاش کرده‌ام تا موسیقی اصیل ایرانی را به جهانیان معرفی کنم و تاکنون نیز در این زمینه موفق عمل کرده ام.

همچنین علی محولاتی مشهور به علی رضایی (نوازنده دوتار) از شهرستان کاشمر استان خراسان رضوی در ادامه برنامه به اجرای تکنوازی دوتار پرداخت.

«تکنوازی سبزه پری دوتار براساس مقام الله»، «مقام گلنار» و «زر و نقره» از جمله قطعاتی بودند که توسط این دوتارنواز خراسانی نواخته شد.

 جشنواره تنها نقطه عطف و انگیزه هنرمندان موسیقی است

علی رضایی، با بیان اینکه جشنواره تنها نقطه عطف و انگیزه هنرمندان موسیقی است، گفت: ای کاش برای شناسایی هنرمندان فعال در زمینه موسیقی نواحی زمان بیشتری صرف شود.

این هنرمند توضیح داد: نوازندگان موسیقی اقوام باید در کوچک‌ترین جزئیات مثل انتخاب لباس، موسیقی، متن و ساز دقت کنند تا بتوانند نماینده موسیقی منطقه و ناحیه خود باشند.

رضایی با اشاره به اینکه موسیقی، سرگرمی نیست، گفت: موسیقی پیام است؛ موسیقی جایگاه ویژه‌ای دارد و باید اهمیت آن درک شود.

پنجمین اجرا در آخرین شب از شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی میزبان گروه «موسیقی محلی» به سرپرستی حسن دشتی از شهر بابک استان کرمان بود.

حسن دشتی (سرپرست گروه و نوازنده نی و سرنا)، اصغر گودگزی (ترکه باز و خواننده)، داوود شرف‌پور (ترکه باز)، ابوالفضل رئیسی (خواننده)، علی دشتی (ترکه باز)، حسین زین‌الدینی (نوازنده دایره و نقاره)، مهدی اسدی (ترکه باز)، عباس رستمی (خواننده و نوازنده ضرب) اعضای گروه «موسیقی محلی شهر بابک» را تشکیل داده بودند.
«ضرب و دایره»، «نی نوازی»، «آواز محلی»، «آواز شاد» و «ترکه بازی» قطعات نواخته شده توسط این گروه بود.

 جشنواره موسیقی نواحی؛ موسیقی از دست رفته را زنده می‌کند

حسن دشتی سرپرست این گروه گفت: جشنواره موسیقی نواحی باعث معرفی موسیقی محلی و اصیل می‌شود و می‌توان گفت هنری از دست رفته را زنده می‌کند.

بخش منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در دو بخش «نشست‌های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به‌ همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌ صورت غیر رقابتی، طی روزهای ششم تا بیست و سوم تیر ماه به میزبانی ۵ استان گلستان(۶ الی ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری(۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی(۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه(۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) برگزار و شامگاه گذشته به ایستگاه پایانی رسید.