هیبت
هیبتفریدون پوررضا

توحیدی: کرمان متنوع ترین موسیقی ایران را دارد

به گزارش روابط عمومی دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، احمد صدری (دبیر جشنواره) در ابتدای این نشست پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی درباره اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران و استمرار آن صحبت کرد.

صدری گفت: ما قرار نیست در جشنواره موسیقی نواحی ایران کن فیکون کنیم اما این جشنواره بستر مناسبی برای حضور استعدادها روی صحنه فراهم می کند. همان طور که در جشنواره موسیقی جوان در تهران استعدادهای زیادی می بینیم اما بسیاری از جوانان هم به دلیل وجود برخی هزینه ها نمی توانند به تهران بیایند و در این رویداد شرکت کنند.

او در همین باره ادامه داد: اگر شرایطی فراهم شود که مرکز استان ها، میزبان جشنواره ها شوند، شاهد حضور استعدادهای جوان بسیاری از سرتاسر ایران روی صحنه های اجرای موسیقی خواهیم بود. ما در همه استان های ایران جوانانی داریم که استعداد چشمگیری در عرصه موسیقی دارند. فراموش نکنید که ما امروز در زمینه موسیقی اقوام با جوانانی طرف هستیم که موسیقی در ضمیر خودآگاه ارادی آنها جا خوش کرده است و آنها این موسیقی ناخودآگاه و به صورت غیر ارادی فرا نگرفته اند.

دبیر جشنواره در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: متاسفانه فضای چندانی برای دیده شدن هنرمندان جوان وجود ندار. ما موظف هستیم شرایطی برای دیده شدن این جوانان فراهم کنیم تا اول این موسیقی را به مردم خودمان بشناسیم و در گام بعدی بتوانیم با فرهنگ جهانی گفتگو کنیم. اما ما اول باید به شناخت کامل خودمان برسیم.

در ادامه این نشست پژوهشی، فواد توحیدی (پژوهشگر موسیقی) پشت تریبون قرار گرفت و سخنرانی خود را با عنوان «ویژگی های موسیقی نواحی کرمان» ارائه داد. این در حالی بود که توحیدی ترجیح داد بیشتر نمونه های صوتی از انواع موسیقی نواحی در کرمان را با گوش مخاطب آشنا کند و کمتر صحبت کند.

این پژوهشگر گفت: نمونه های صوتی که امروز می شنوید و سخنانی که امروز می گویم چکیده ٢٢ سال پژوهش است. موسیقی کرمان از متنوع ترین موسیقی ها در ایران است و این تنوع دلایل مختلفی دارد. دلیل اول پهناور بودن استان کرمان است که ٢٢ درصد از مساحت ایران را در بر میگیرد. سایر استان های ایران اکثرا موسیقی یکدستی دارند اما کرمان پر از تنوع موسیقایی است.

توحیدی ادامه داد: کرمان در طول تاریخ «دارالاعمان» بوده است؛ زیرا اقوام مختلف ایران همه شان در دوره های مختلف تاریخی به کرمان کوچ کرده اند و تقریبا همه اقوام ایران حضور یکصد ساله در منطقه دارند. علاوه بر این تنوع مذهب نیز در این استان وجود دارد و همه مردم با تنوع قوم و مذهب به راحتی و در نهایت صلح با هم زندگی می کنند.

او افزود: کرمان دومین استان عشایری ایران است که این موضوع خودش باعث تنوع موسیقایی منطقه شده است.

فواد توحیدی در بخش دوم برنامه اش را به معرفی انواع سازهای بومی کرمان و تنوع آنها اختصاص داد و هچنین نمونه های صوتی موسیقی این منطقه از جمله لالایی ها، ترانه ها و مقام های کار، ترانه ها و رقص های شادمانی، ترانه های مناظره، منظومه های عاشقانه، روائی و حماسی، سوگ آواها، موسیقی صوفیانه و قلندری، موسیقی مذهبی و موسیقی زورخانه را برای حاضران پخش کرد.

انتهای پیام