هیبت
هیبتفریدون پوررضا

جشنواره موسیقی نواحی چشم‌انداز خوبی دارد

علیرضا میرخسروی نوازنده و پژوهشگر حوزه موسیقی درباره تجربه حضورش در جشنواره موسیقی نواحی ایران، به خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سال گذشته به واسطه زحمات و محبتی که خانم قره‌سو و احمد صدری دبیر جشنواره کشیدند، افتخار داشتم برای نخستین بار به عنوان پژوهشگر در این فستیوال شرکت کنم.

وی افزود: عوامل اجرایی جشنواره موسیقی نواحی ایران، بسیار تیم قوی و کاربلدی هستند. اگر بخواهم این فستیوال را با فستیوال‌هایی که در ۱۵ سال گذشته شرکت کردم مقایسه کنم، جشنواره موسیقی نواحی از نظر کیفی بالاتر از بقیه بود. کار برنامه ریزان جشنواره از نظر اجرایی و کیفی تحسین‌برانگیز بود. من به‌عنوان پژوهشگر توانستم با موزیسین‌هایی آشنا شوم که تجربیات بی نظیری داشتند.

این نوازنده تار ادامه داد: پژوهش های من بیشتر معطوف به موسیقی ارکسترال ایران است. البته در جشنواره سال گذشته، پژوهشی روی گروه رقص ملی آذربایجان انجام دادم. در این دوره از جشنواره موسیقی نواحی هم دوبیتی‌خوانی موضوع پژوهشگران است. این موضوع جزو ژانر‌های اصیل و قدیمی موسیقی مردمی ماست که می‌تواند برای مخاطبان عام خالی از لطف نباشد.

میرخسروی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به نوع مدیریت و برنامه‌ریزی که جشنواره موسیقی نواحی ایران دارد، چشم‌انداز خوبی برای آن در سال‌های آینده پیش بینی می‌شود؛ مثلاً در بخش پژوهش کاری که خانم قره‌سو سال گذشته انجام دادند و ۳۰ پژوهشگر در این جشنواره شرکت کردند، بار علمی دوچندانی به فستیوال اضافه کرد. جشنواره موسیقی نواحی صرفاً پرفورمنسی کوچک نیست.

سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با دبیری احمد صدری از دهم تا سیزدهم آبان‌ماه در کرمان برگزار می‌شود.