هیبت
هیبتفریدون پوررضا

حضور پررنگ سیرجانی‌ها در دومین روز جشنواره یازدهم نواحی

دومین روز جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی آغاز شد که در ساعات اولیه روز، این جشنواره میزبان سه پژوهشگر در مبحث ساختمان ساز سازی بود.

شب دوم جشنواره موسیقی نواحی ایران (چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه) در سه بخش نشست‌های پژوهشی، راویان اصالت و پیشکسوتان و اجراهای عمومی با حضور هنرمندانی از بافت، افغانستان، ترکن صحرا، بوشهر، قوچان، جیرفت و … در سه سالن مجزا در شهر کرمان برگزار شد.

سالن سینما هتل پارس از ساعت 10 تا 12 به بخش پژوهشی این جشنواره و با موضوع سیر تحول و تطور ساختمان‌سازهای زهی زخمه‌ای در موسیقی اقوام ایران با حضور نصوره ثابت زاده و جهانگیر نصری اشرفی و.. پرداخته بود.

در بخش دیگر جشنواره که از ساعت ۱۷ در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی برگزار شد از قلعه گنج گروه شهرام میرزایی، از کرمانشاه سید تیمور مهرابی، از یاسوج حسین‌خان احمدی، از ایلام گروه سیمره، از تربت‌جام گروه ژنده‌پیل، از سیرجان اسماعیل یکتاپرست، از میر جاوه گروه ندای تفتان، از شیروان مهدی فروزان مهر، از آمل پویا محسنی، از ایرانشهر گروه بامری، از ایلام علی دوست فلاحتی، از کرمانشاه گروه ئاما و از تربت‌جام سرو خراسان روی صحنه رفتند.

در این بخش که اجراهای ویژه نیز نام دارد بیشتر اجراها آنطور که باید مخاطب را به خود جذب نکرد اما در انتهای برنامه دو گروه از تربت جام توانستند کمی فضا را از حالت رخوت و تکرار خارج کنند.

بعد از استراحتی کوتاه، نوبت به اجراهای عمومی رسید.

اما بخش اجراهای عمومی برخلاف اجراهای ویژه با استقبال ویژه مردم رو به رو شد و افراد زیادی از ساعتها قبل منتظر آغاز برنامه هایی بودند که به موسیقی شاد می پرداخت.

از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۳ اجراهای عمومی در فضای باز پارک مادر کرمان به صحنه رفتند. در این قسمت سنندج با سید بهاءالدین حسینی، سیرجان با گروه اسماعیل یکتاپرست، کرمانشاه با گروه آوای گوران و ئاما، شیروان با حسین ولی نژاد، گنبدکاووس با گروه صبوحی، تایباد با گروه صبا، زاهدان با گروه شروندی، منوجان با گروه توکلی و اردبیل با داغلین به اجرای متفاوتی از موسیقی اقوام پرداختند.

دومین روز در قالب یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی به پایان رسید که در این روز سیرجانی‌ها نقش پررنگی در آن ایفا کردند.

مردم برای دیدن هنرمندان موسیقی نواحی در بخش عمومی صبر و حوصله به خرج دادند تا شبی به‌یادماندنی را تجربه کنند. حدود هزار صندلی چیده‌شده در فضای باز پارک، پُر شده بود و بسیاری از مردم، ایستاده برنامه‌ها را می‌دیدند.

هم‌زمان با اجراهای پارک مادر کرمان، شهرستان‌های انار، جیرفت، سیرجان و.. میزبان اجراهای عمومی گروه‌های موسیقی نواحی با موضوع آزاد بودند.

یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از 11 الی 14 اردیبهشت ماه در شهر کرمان در حال برگزاری است.