هیبت
هیبتفریدون پوررضا

محمدرضا علیزاده: برنامه‌ها با حضور مردم برگزار نمی‌شود / احمد صدری: موسیقی نواحی آینه تمام‌نمای فرهنگ و زندگی ایرانیان است

نشست خبری سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران صبح امروز شنبه 10 آبان‌ماه در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برگزار شد.

در ابتدا محمدرضا علیزاده (مدیرکل ارشاد استان کرمان) گفت: خوشحالیم از اینکه این توفیق نصیب شد و شاهد برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران در استان کرمان هستیم. در دو سال گذشته با توجه به تصمیمات شورای سیاست‌گذاری، بنا بر این شد جشنواره در ایام مبارک هفته وحدت که مصادف با میلاد حضرت محمد (ص) است، برگزار شود.

او ادامه داد: از امروز دهم آبان‌ماه جشنواره آغاز خواهد شد و در سیزدهم آبان ماه نیز اختتامیه را برگزار خواهیم کرد. پس از اتمام جشنواره دوازدهم، طی تصمیماتی در شورای سیاست‌گذاری، قرار شد جشنواره سیزدهم نیز در استان کرمان برگزار شود و با توجه به شرایط حاکم بر کشور و استان کرمان به دلیل بیماری کرونا، از همان ابتدا پیش‌بینی می‌شد که جشنواره سیزدهم مشابه سال‌های گذشته برگزار نشود و قرار شد به صورت آنلاین در فضای مجازی برگزار شود.

وی افزود: تمام بزرگواران در جشنواره موسیقی نواحی کشور اعم از جناب دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای دکتر حسینی معاون امور هنری وزیر و جناب آقای دکتر اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین شورای سیاست‌گذاری بر این موضوع تأکید داشتند که تداوم جشنواره قطع نشود. خوشبختانه 5 سال متوالی است که این جشنواره را برگزار می‌کنیم و تلاش کردیم کرونا مانع برگزاری این جشنواره نشود.

او تأکید کرد: این جشنواره در دو بخش برگزار خواهد شد؛ بخش نخست، شامل اجراهایی است که در این چهار شب در کرمان خواهیم داشت و به صورت آنلاین پخش می‌شود. اجراها نیز از طریق صفحات مجازی جشنواره در اینستاگرام و آپارات پخش خواهد شد. بنابراین اگر کرونا تهدید بود، شورای سیاست‌گذاری آن را به فرصت تبدیل کرد و جای قدردانی از زحمات تمامی این عزیزان دارد.

علیزاده همچنین گفت: بخش دوم این جشنواره، بخش مستندها است که از نقاط قوت جشنواره است و امیدواریم که این بخش در سال‌های آینده نیز وجود داشته باشد.

مدیرکل استان کرمان خاطرنشان کرد: تشکیل شورای علمی جشنواره با اعضای جدید اتفاق خوبی بود که در این دوره نیز رخ داد و جا دارد از دکتر صدری نیز بابت تشکیل این شورا تشکر کنم. شورای علمی با حضور اساتید بزرگوار شکل گرفت که در مورد مستندها و انتخاب هنرمندان تصمیمات لازم گرفته شد.

علیزاده در پایان درباره مزایای آنلاین بودن جشنواره توضیح داد: امسال با توجه به شرایط کرونا تلاش کردیم کسانی که علاقه‌مند به حضور در جشنواره موسیقی نواحی هستند، از طریق فضای مجازی از این جشنواره استفاده کنند. امسال حضور فیزیکی علاقمندان را در جشنواره نداریم و برنامه‌ها با حضور مردم برگزار نمی‌شود و از طریق صفحات مجازی می‌توانند برنامه‌ها را دنبال کنند. از طرف دیگر در مورد مهمان‌های جشنواره نیز قاعدتاً ریزش بسیار زیادی داشتیم. هر ساله تقریباً هنرمندان، معاونان اجرایی و اصحاب رسانه در این جشنواره به عنوان مهمان حضور داشتند، اما در جشنواره امسال نهایتاً 40 نفر مهمان خواهیم داشت که به نحوی برنامه‌ریزی شده این افراد در رفت و آمد باشند، یعنی برنامه‌ها ضبط، پخش و اجرا می‌شود و پس از آن به شهرشان برمی‌گردند و در هیچ شرایطی تراکم جمعیتی نخواهیم داشت. در کل حدود 35 نفر مهمان در این جشنواره حضور دارند که 12 نفرشان از استان کرمان هستند و مابقی از سایر شهرها و استان‌های کشور خواهند بود.

موسیقی نواحی آینه تمام‌نمای فرهنگ و زندگی ایرانیان است

احمد صدری دبیر جشنواره در این نشست گفت: در ابتدا فرارسیدن هفته وحدت و همچنین میلاد مبارک و فرخنده حضرت محمد (ص) را به تمام شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم و خیلی خوشحالم که در این ایام مبارک می‌توانیم سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران را در استان کرمان برگزار کنیم.

او ادامه داد: موسیقی نواحی آینۀ تمام‌نمای فرهنگ و زندگی ایرانیان است. این دوره از جشنواره به جهت شرایط ویژه‌ای که در کشور حاکم است، قرار است بخشی از آن به صورت آنلاین برگزار شود و متأسفانه برخلاف سال‌های گذشته، سیزدهمین دوره بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد.

وی افزود: در سال‌های گذشته از هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی نواحی کشور نیز دعوت می‌کردیم که در کنار ما حضور داشته باشند اما در این دوره به جهت شرایطی که وجود دارد و طبق اعلام مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا، استان کرمان جزو مناطق پرخطر کشور است، تصمیم گرفتیم از تعداد کمتری دعوت کنیم که در این جشنواره حضور داشته باشند. از هنرمندان نسل دوم دعوت کردیم تا خطر کمتری متوجه هنرمندان موسیقی شود.

او تأکید کرد: این دوره از جشنواره با محوریت آواز و دوبیتی‌خوانی برگزار می‌شود. هر منطقه از ایران موسیقی نواحی خاص خودش را دارد که بسیار زیبا اجرا می‌شود.

صدری در پایان هم گفت: به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، نمایشگاه ساز در دوره سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی به دلیل اینکه باعث تجمع افراد و علاقه‌مندان می‌شود برگزار نخواهد شد و در طول برگزاری جشنواره موسیقی نواحی مستندهایی از زندگی و نوازندگی هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی در سراسر کشور تولید می‌شود که پس از جشنواره در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری احمد صدری و به میزبانی کرمان از شنبه 10 آبان آغاز می‌شود و تا سه‌شنبه 13 آبان ادامه دارد. علاقمندان می‌توانند اجراها را از طریق صفحۀ اینستاگرام جشنواره موسیقی نواحی و انجمن موسیقی استان کرمان، و صفحۀ جشنواره در سامانۀ آپارات مشاهده کنند.