هیبت
هیبتفریدون پوررضا

وزیر فرهنگ در پیامی به شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران:موسیقی اقوام یکی از جلوه‌های گویا و غنی از تنوع و تکثر فرهنگی کشور است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: موسیقی اقوام یکی از جلوه‌های گویا و غنی از تنوع و تکثر فرهنگی است که مردمان فرهنگ‌مدار با آواها و نواهای خود در جای جای سرزمین‌مان آن را حفظ کرده‌اند.

«از دیرباز تا کنون فرهنگ و هنر در کشور عزیزمان همچون گنجینه ­ای ارزشمند، پیوندی ناگسستنی با نگرش‌ها و باورهای مردم برقرار ساخته و موسیقی اقوام نیز یکی از جلوه‌های گویا و غنی از تنوع و تکثر فرهنگی است که مردمان فرهنگ‌ مدار با آواها و نواهای خود در جای جای سرزمین‌ مان آن را حفظ کرده‌اند.
گوهر زرین موسیقی نواحی که با راویانی عاشق از شمالی‌ترین نقطۀ ایران آغاز و پس از گذشتن از شرق، غرب و نواحی مرکزی آن به جنوب ایران ختم می شود، تاریخ و جغرافیای فرهنگی کشورمان را در شمایلی از نوا‌ها و آوا‌هایی روایت می­کند که تجلی اصالت و معرفت در آیینۀ زلال آن هویداست و در طی سالیان، نسل به نسل حفظ شده تا در روزگاران ما فرصتی برای بیان فرهنگ و هنر بومی با همراهی نوجوانان و جوانانی باشد که دل در گرو این موسیقی دارند تا راه پیشکسوتان را با گذر از مسیر تاریخ ادامه ‌دهند.
­­­­­­­­­جشنوارۀ ملی موسیقی نواحی ایران در گام شانزدهم، با رویکردی نو (پس از برگزاری درخشان آن در پنج منطقۀ کشور) در پهنه ­ای به وسعت ایران اسلامی با همکاری تمامی استان­ها و حضور پررنگ و پرمعنای هنرمندان موسیقی اقوام برپا شده است. غنای هرچه بیشتر این رخداد مهم فرهنگی ‌‌‌ـ هنری، موضوعی است که باید در دستور کار برگزارکنندگان باشد تا بالندگی این جشنواره همگام با تحقق شعار بنیادین عدالت فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحقق یابد.
برگزاری شانزدهمین جشنوارۀ موسیقی نواحی ایران با حضور هنرمندان فرهیخته موجب مسرت است. از تلاش­ های خالصانۀ همکارانم در معاونت امور هنری، دفتر امور موسیقی، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، انجمن موسیقی ایران، دبیر محترم و داوران ارجمند بسیار سپاس­گزارم.»